Руслан ГУРАК: У 2022 році розпочнуться пілотні інституційні аудити у закладах дошкільної та позашкільної освіти
«У 2022 році Державна служба якості освіти проведе пілотні інституційні аудити в закладах дошкільної та позашкільної освіти. Уже напрацьовані й апробовані методи та інструменти для вивчення освітнього і управлінського процесів, щоб допомогти педагогічним колективам розробити стратегії розвитку закладів задля підвищення якості освітньої діяльності. Дієвість інституційних аудитів доведено у сфері загальної середньої освіти», — зазначив Руслан ГУРАК, Голова Служби.
У 2021 році відбулося 292 інституційних аудити шкіл. Отримані дані свідчать про тенденції, спільні і для сільських, і для міських закладів освіти, а це — успішні практики:
- профілактики булінгу й дискримінації;
- створення інклюзивного, розвивального та мотивувального освітнього простору;
- забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці;
- формування ключових компетентностей і наскрізних умінь в учнів.
Водночас виявлені загальні проблеми, розв’язати які педагогічні колективи можуть лише у співпраці з засновниками шкіл. Тож на допомогу закладам освіти і громадам Служба розробила:
- рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти «Абетка для директора»;
- посібник «Інституційний аудит школи: що варто знати засновнику закладу загальної середньої освіти»;
- онлайн-курс «Управління якістю освіти в школі» (понад 10 тисяч реєстрацій);
- порадник для директора закладу дошкільної освіти «Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти»;
- порадник для органів місцевого самоврядування «Повноваження ОМС щодо забезпечення якісної освіти»;
- посібник для експертів з питань проведення інституційного аудиту закладу освіти.
Після проведених інституційних аудитів у 94-х школах (32%) засновники вже розпочали виконання наданих рекомендацій щодо вдосконалення діяльності закладів освіти.
Задля підвищення ефективності моніторингу закладів освіти та підготовки й проведення інституційних аудитів Служба здійснює тестування і адаптацію інформаційної системи EvaluEd. У перспективі ця система застосовуватиметься також для:
- самооцінювання закладів освіти;
- організації окремих етапів сертифікації педагогічних працівників;
- проведення заходів державного нагляду (контролю);
- аналізу діяльності органів місцевого самоврядування у сфері забезпечення якості освіти.
Цьогоріч завершено пілотування сертифікації педагогічних працівників. Протягом трьох років 4170 учителів початкових класів взяли участь у сертифікації, з них успішно пройшли 2632 особи (63%). Враховуючи позитивний досвід реалізації сертифікації педагогічних працівників у 2019-2021 роках та схвальні відгуки педагогічної спільноти, Служба запропонує Міністерству освіти і науки України:
- продовжити впровадження сертифікації у початковій школі;
- розглянути можливість започаткування пілотного проєкту з сертифікації вчителів української мови та математики, які працюють в базовій школі.
Також Служба продовжить 2022 році вивчення діяльності виконавчої влади та місцевого самоврядування у громадах щодо дотримання ними вимог законодавства з питань освіти і забезпечення її якості на відповідних територіях.
Громадська рада схвалила проєкт Орієнтовного плану консультацій з громадськістю Служби на 2022 рік, яким передбачено, зокрема, громадські обговорення проєктів порядків проведення інституційних аудитів закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.
«У 2022 році Державна служба якості освіти проведе пілотні інституційні аудити в закладах дошкільної та позашкільної освіти. Уже напрацьовані й апробовані методи та інструменти для вивчення освітнього і управлінського процесів, щоб допомогти педагогічним колективам розробити стратегії розвитку закладів задля підвищення якості освітньої діяльності. Дієвість інституційних аудитів доведено у сфері загальної середньої освіти», — зазначив Руслан ГУРАК, Голова Служби.
У 2021 році відбулося 292 інституційних аудити шкіл. Отримані дані свідчать про тенденції, спільні і для сільських, і для міських закладів освіти, а це — успішні практики:
- профілактики булінгу й дискримінації;
- створення інклюзивного, розвивального та мотивувального освітнього простору;
- забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці;
- формування ключових компетентностей і наскрізних умінь в учнів.
Водночас виявлені загальні проблеми, розв’язати які педагогічні колективи можуть лише у співпраці з засновниками шкіл. Тож на допомогу закладам освіти і громадам Служба розробила:
- рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти «Абетка для директора»;
- посібник «Інституційний аудит школи: що варто знати засновнику закладу загальної середньої освіти»;
- онлайн-курс «Управління якістю освіти в школі» (понад 10 тисяч реєстрацій);
- порадник для директора закладу дошкільної освіти «Як створити внутрішню систему забезпечення якості освіти»;
- порадник для органів місцевого самоврядування «Повноваження ОМС щодо забезпечення якісної освіти»;
- посібник для експертів з питань проведення інституційного аудиту закладу освіти.
Після проведених інституційних аудитів у 94-х школах (32%) засновники вже розпочали виконання наданих рекомендацій щодо вдосконалення діяльності закладів освіти.
Задля підвищення ефективності моніторингу закладів освіти та підготовки й проведення інституційних аудитів Служба здійснює тестування і адаптацію інформаційної системи EvaluEd. У перспективі ця система застосовуватиметься також для:
- самооцінювання закладів освіти;
- організації окремих етапів сертифікації педагогічних працівників;
- проведення заходів державного нагляду (контролю);
- аналізу діяльності органів місцевого самоврядування у сфері забезпечення якості освіти.
Цьогоріч завершено пілотування сертифікації педагогічних працівників. Протягом трьох років 4170 учителів початкових класів взяли участь у сертифікації, з них успішно пройшли 2632 особи (63%). Враховуючи позитивний досвід реалізації сертифікації педагогічних працівників у 2019-2021 роках та схвальні відгуки педагогічної спільноти, Служба запропонує Міністерству освіти і науки України:
- продовжити впровадження сертифікації у початковій школі;
- розглянути можливість започаткування пілотного проєкту з сертифікації вчителів української мови та математики, які працюють в базовій школі.
Також Служба продовжить 2022 році вивчення діяльності виконавчої влади та місцевого самоврядування у громадах щодо дотримання ними вимог законодавства з питань освіти і забезпечення її якості на відповідних територіях.
Громадська рада схвалила проєкт Орієнтовного плану консультацій з громадськістю Служби на 2022 рік, яким передбачено, зокрема, громадські обговорення проєктів порядків проведення інституційних аудитів закладів професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти.