• Головна /
  • Пресцентр /
  • Підсумкове розширене засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України

Підсумкове розширене засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України

Засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України
14 грудня відбулося розширене засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України.
Поширити

«Цьогоріч удосконалено практичні інструменти оцінювання якості освітньої діяльності та впливу на якість освіти. Акредитація освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти, аналіз діяльності місцевих органів управління освітою, сертифікація педагогічних працівників, моніторингові дослідження фахової передвищої та вищої освіти — це те, що дає основу для ухвалення потрібних рішень з розвитку системи освіти», — зазначив Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти України.

Учасники засідання розглянули питання порядку денного та схвалили проєкти відповідних рішень.

Акредитація освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти

Навіть в умовах воєнного стану попит на такий інструмент зовнішнього забезпечення якості освіти доволі високий: у графіку прийняття заяв про акредитацію у 2023/2024 навчальному році 278 освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти (ООП). Переважна більшість закладів, які зголосилися акредитувати свої ООП, зі Львівської, Рівненської, Тернопільської областей та м. Київ.

Наталія ВІТРАНЮК, директорка департаменту контролю у сфері вищої, фахової передвищої освіти і освіти дорослих Служби, запропонувала створити постійну робочу групу для вдосконалення процедур акредитації ООП. Наразі без зауважень пройшли громадське обговорення зміни й доповнення до Положення про акредитацію ООП. Найбільш значимі передбачені в розділах ІІ «Проведення акредитації» та ІІІ «Прийняття рішення про акредитацію», зокрема, уточнюється, які:

  • освітньо-професійні програми мають бути в акредитаційній справі і, відповідно, проаналізовані в ході акредитаційної експертизи;
  • підстави для залишення акредитаційної справи без руху у разі надання неповного пакету документів;
  • акценти зробити під час попереднього аналізу акредитаційної справи.

Аналіз діяльності місцевих органів управління освітою

Юрій ВЕРГУН, директор департаменту інституційного аудиту Служби, повідомив, що протягом двох років Служба проаналізувала діяльність 116 місцевих органів управління освітою. Здебільшого вивчалися питання формування ефективної мережі закладів освіти; ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів; створення умов для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами.

Як типові, виокремлено порушення вимог законодавства, що стосуються:

  • забезпечення доступності дошкільної та позашкільної освіти;
  • формування оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти;
  • створення груп подовженого дня;
  • організації підвезення учнів;
  • забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування;
  • переоформлення ліцензій закладів загальної середньої освіти;
  • управління та фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
  • організації навчально-виробничого процесу у міжшкільних навчально-виробничих комбінатах;
  • здійснення контролю за дотриманням ліцензійних умов суб’єктами надання освітніх послуг.

Система оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників

Колегія Служби одностайно схвалила проєкт Концепції вдосконалення системи оцінювання (сертифікації) професійної діяльності педагогічних працівників України. Неля ВЕЛИЧКО, директорка департаменту акредитації та моніторингу Служби, представила модель оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників, що передбачає чотири етапи оцінювання:

  • вступ до професії (спеціаліст/вчитель-початківець);
  • професійне становлення (спеціаліст другої категорії/кваліфікований вчитель);
  • професійне зростання (спеціаліст першої категорії/вчитель-професіонал);
  • професійна майстерність (спеціаліст вищої категорії/вчитель-наставник).

Ключова перевага такої моделі — мінімізація адміністративного впливу на результати оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників та їхнє професійне і кар’єрне зростання.

Фахова передвища та вища освіта в умовах воєнного стану

Служба провела 10 моніторингових досліджень з питань якості організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої та вищої освіти в умовах воєнного стану.

Протягом періоду воєнного стану відбувається значний спад застосування дистанційного формату навчання (майже учетверо). У третині закладів вищої та фахової передвищої освіти 2023/2024 навчальний рік розпочався в аудиторіях (очно).

Цьогоріч розпочато щоквартальні онлайн-опитування здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти. Актуальні результати обчислень індексу задоволеності споживачів освітніх послуг вказують на те, що потреби учасників освітнього процесу забезпечуються на належному рівні.

Практики моніторингових досліджень, напрацьовані Службою для вироблення конструктивних шляхів запобігання загрозам, що впливають на якість надання освітніх послуг, та вирішення проблем, які стали типовими для системи освіти, будуть продовжені у 2024 році.

Підсумкове розширене засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України
Засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України
14 грудня відбулося розширене засідання колегії та громадської ради при Державній службі якості освіти України.

«Цьогоріч удосконалено практичні інструменти оцінювання якості освітньої діяльності та впливу на якість освіти. Акредитація освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти, аналіз діяльності місцевих органів управління освітою, сертифікація педагогічних працівників, моніторингові дослідження фахової передвищої та вищої освіти — це те, що дає основу для ухвалення потрібних рішень з розвитку системи освіти», — зазначив Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти України.

Учасники засідання розглянули питання порядку денного та схвалили проєкти відповідних рішень.

Акредитація освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти

Навіть в умовах воєнного стану попит на такий інструмент зовнішнього забезпечення якості освіти доволі високий: у графіку прийняття заяв про акредитацію у 2023/2024 навчальному році 278 освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти (ООП). Переважна більшість закладів, які зголосилися акредитувати свої ООП, зі Львівської, Рівненської, Тернопільської областей та м. Київ.

Наталія ВІТРАНЮК, директорка департаменту контролю у сфері вищої, фахової передвищої освіти і освіти дорослих Служби, запропонувала створити постійну робочу групу для вдосконалення процедур акредитації ООП. Наразі без зауважень пройшли громадське обговорення зміни й доповнення до Положення про акредитацію ООП. Найбільш значимі передбачені в розділах ІІ «Проведення акредитації» та ІІІ «Прийняття рішення про акредитацію», зокрема, уточнюється, які:

  • освітньо-професійні програми мають бути в акредитаційній справі і, відповідно, проаналізовані в ході акредитаційної експертизи;
  • підстави для залишення акредитаційної справи без руху у разі надання неповного пакету документів;
  • акценти зробити під час попереднього аналізу акредитаційної справи.

Аналіз діяльності місцевих органів управління освітою

Юрій ВЕРГУН, директор департаменту інституційного аудиту Служби, повідомив, що протягом двох років Служба проаналізувала діяльність 116 місцевих органів управління освітою. Здебільшого вивчалися питання формування ефективної мережі закладів освіти; ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів; створення умов для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами.

Як типові, виокремлено порушення вимог законодавства, що стосуються:

  • забезпечення доступності дошкільної та позашкільної освіти;
  • формування оптимальної мережі закладів загальної середньої освіти;
  • створення груп подовженого дня;
  • організації підвезення учнів;
  • забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування;
  • переоформлення ліцензій закладів загальної середньої освіти;
  • управління та фінансування закладів професійної (професійно-технічної) освіти;
  • організації навчально-виробничого процесу у міжшкільних навчально-виробничих комбінатах;
  • здійснення контролю за дотриманням ліцензійних умов суб’єктами надання освітніх послуг.

Система оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників

Колегія Служби одностайно схвалила проєкт Концепції вдосконалення системи оцінювання (сертифікації) професійної діяльності педагогічних працівників України. Неля ВЕЛИЧКО, директорка департаменту акредитації та моніторингу Служби, представила модель оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників, що передбачає чотири етапи оцінювання:

  • вступ до професії (спеціаліст/вчитель-початківець);
  • професійне становлення (спеціаліст другої категорії/кваліфікований вчитель);
  • професійне зростання (спеціаліст першої категорії/вчитель-професіонал);
  • професійна майстерність (спеціаліст вищої категорії/вчитель-наставник).

Ключова перевага такої моделі — мінімізація адміністративного впливу на результати оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників та їхнє професійне і кар’єрне зростання.

Фахова передвища та вища освіта в умовах воєнного стану

Служба провела 10 моніторингових досліджень з питань якості організації освітнього процесу в закладах фахової передвищої та вищої освіти в умовах воєнного стану.

Протягом періоду воєнного стану відбувається значний спад застосування дистанційного формату навчання (майже учетверо). У третині закладів вищої та фахової передвищої освіти 2023/2024 навчальний рік розпочався в аудиторіях (очно).

Цьогоріч розпочато щоквартальні онлайн-опитування здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти. Актуальні результати обчислень індексу задоволеності споживачів освітніх послуг вказують на те, що потреби учасників освітнього процесу забезпечуються на належному рівні.

Практики моніторингових досліджень, напрацьовані Службою для вироблення конструктивних шляхів запобігання загрозам, що впливають на якість надання освітніх послуг, та вирішення проблем, які стали типовими для системи освіти, будуть продовжені у 2024 році.

Перейти до вмісту