• Головна /
  • Пресцентр /
  • Мережа закладів позашкільної освіти скорочується – результати дослідження

Мережа закладів позашкільної освіти скорочується – результати дослідження

Мережа закладів позашкільної освіти скорочується - результати дослідження
Державна служба якості освіти України провела моніторингове дослідження (вивчення питання) щодо забезпечення доступу до якісної позашкільної освіти (24.04-05.05.2023).

Протягом останніх трьох років мережа закладів позашкільної освіти (ЗПО) скоротилася на 10% — від 3916 у 2021-му до 3501 станом на 1 січня 2023 року. Така тенденція зумовлена кількома чинниками:

  • у процесі децентралізації відбувається ліквідація чи реорганізація  (шляхом злиття або приєднання) ЗПО;
  • сільські територіальні громади у більшості випадків не мають фінансових можливостей на створення чи утримання ЗПО;
  • частина ЗПО не передані районними радами у комунальну власність громад.

Неузгодженість дій місцевих органів управління освітою, культурою та спортом, у підпорядкуванні яких перебувають ЗПО, щодо збереження мережі закладів і контингенту здобувачів позашкільної освіти призводить до порушення прав дітей на здобуття позашкільної освіти, особливо у сільській місцевості.

В умовах воєнного стану негативні кадрові зміни у складі педагогічних працівників/тренерів-викладачів відбулися в половині ЗПО, охоплених вивченням. Більшість опитаних керівників зазначили, що зменшення кадрового складу відбулося у зв’язку зі:

  • звільненням (61%);
  • мобілізацією (33%);
  • відпусткою без збереження заробітної плати (21%);
  • призупиненням трудового договору (11%);
  • простоєм (6%).

Організація освітнього/навчально-тренувального процесу відбувається:

  • очно – у 46% закладів;
  • за змішаною формою – у 39% закладів;
  • дистанційно – у 12% закладів;
  • не здійснюється – у 3% закладів.

Найбільша кількість закладів працюють дистанційно у Запорізькій (78%) та Харківській (59%) областях.

1151 опитаних керівників (54%) вказали, що режим роботи ЗПО та організації освітнього/навчально-тренувального процесу в умовах воєнного стану не змінювали. Інша ж частина керівників зазначили про зміни часу початку навчальних занять (31%) та їх тривалості (14%).

Лише у 36% ЗПО облаштовані захисні споруди цивільного захисту/укриття.

Питання щодо формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗПО знаходиться у площині відповідальності керівника закладу та педагогічної ради. За інформацією керівників, які брали участь в опитуванні, внутрішня система забезпечення якості освіти:

  • функціонує у 651 ЗПО (33%);
  • перебуває на стадії формування у 619 ЗПО (31%);
  • сформована частково у 445 ЗПО (23%);
  • не розроблена у 257 ЗПО (13%).

Положення чи інший документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти розроблено у 51% ЗПО, проте затверджено керівником і схвалено педагогічною радою лише у 44%.

За результатами самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗПО, керівники яких брали участь в опитуванні, внесено зміни до:

  • річного плану роботи (50%);
  • стратегії розвитку (20%);
  • освітньої програми (16%).

Для самооцінювання освітніх і управлінських процесів 88% ЗПО, у яких функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти, використовують Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу позашкільної освіти, зазначені у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти.

За результатами моніторингового дослідження Служба надала рекомендації засновникам і керівникам ЗПО, а також повідомила про проблемні питання, що потребують вирішення, Міністерство освіти і науки України та Міністерство молоді та спорту України.


Довідково:

Під час вивчення відвідано 130 закладів позашкільної освіти 66 територіальних громад. Крім того, проведене онлайн-анкетування 2172 керівників закладів.

Мережа закладів позашкільної освіти скорочується – результати дослідження
Мережа закладів позашкільної освіти скорочується - результати дослідження
Державна служба якості освіти України провела моніторингове дослідження (вивчення питання) щодо забезпечення доступу до якісної позашкільної освіти (24.04-05.05.2023).

Протягом останніх трьох років мережа закладів позашкільної освіти (ЗПО) скоротилася на 10% — від 3916 у 2021-му до 3501 станом на 1 січня 2023 року. Така тенденція зумовлена кількома чинниками:

  • у процесі децентралізації відбувається ліквідація чи реорганізація  (шляхом злиття або приєднання) ЗПО;
  • сільські територіальні громади у більшості випадків не мають фінансових можливостей на створення чи утримання ЗПО;
  • частина ЗПО не передані районними радами у комунальну власність громад.

Неузгодженість дій місцевих органів управління освітою, культурою та спортом, у підпорядкуванні яких перебувають ЗПО, щодо збереження мережі закладів і контингенту здобувачів позашкільної освіти призводить до порушення прав дітей на здобуття позашкільної освіти, особливо у сільській місцевості.

В умовах воєнного стану негативні кадрові зміни у складі педагогічних працівників/тренерів-викладачів відбулися в половині ЗПО, охоплених вивченням. Більшість опитаних керівників зазначили, що зменшення кадрового складу відбулося у зв’язку зі:

  • звільненням (61%);
  • мобілізацією (33%);
  • відпусткою без збереження заробітної плати (21%);
  • призупиненням трудового договору (11%);
  • простоєм (6%).

Організація освітнього/навчально-тренувального процесу відбувається:

  • очно – у 46% закладів;
  • за змішаною формою – у 39% закладів;
  • дистанційно – у 12% закладів;
  • не здійснюється – у 3% закладів.

Найбільша кількість закладів працюють дистанційно у Запорізькій (78%) та Харківській (59%) областях.

1151 опитаних керівників (54%) вказали, що режим роботи ЗПО та організації освітнього/навчально-тренувального процесу в умовах воєнного стану не змінювали. Інша ж частина керівників зазначили про зміни часу початку навчальних занять (31%) та їх тривалості (14%).

Лише у 36% ЗПО облаштовані захисні споруди цивільного захисту/укриття.

Питання щодо формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗПО знаходиться у площині відповідальності керівника закладу та педагогічної ради. За інформацією керівників, які брали участь в опитуванні, внутрішня система забезпечення якості освіти:

  • функціонує у 651 ЗПО (33%);
  • перебуває на стадії формування у 619 ЗПО (31%);
  • сформована частково у 445 ЗПО (23%);
  • не розроблена у 257 ЗПО (13%).

Положення чи інший документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти розроблено у 51% ЗПО, проте затверджено керівником і схвалено педагогічною радою лише у 44%.

За результатами самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗПО, керівники яких брали участь в опитуванні, внесено зміни до:

  • річного плану роботи (50%);
  • стратегії розвитку (20%);
  • освітньої програми (16%).

Для самооцінювання освітніх і управлінських процесів 88% ЗПО, у яких функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти, використовують Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу позашкільної освіти, зазначені у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти.

За результатами моніторингового дослідження Служба надала рекомендації засновникам і керівникам ЗПО, а також повідомила про проблемні питання, що потребують вирішення, Міністерство освіти і науки України та Міністерство молоді та спорту України.


Довідково:

Під час вивчення відвідано 130 закладів позашкільної освіти 66 територіальних громад. Крім того, проведене онлайн-анкетування 2172 керівників закладів.

Перейти до вмісту