Мережа закладів позашкільної освіти скорочується – результати дослідження
Протягом останніх трьох років мережа закладів позашкільної освіти (ЗПО) скоротилася на 10% — від 3916 у 2021-му до 3501 станом на 1 січня 2023 року. Така тенденція зумовлена кількома чинниками:
- у процесі децентралізації відбувається ліквідація чи реорганізація (шляхом злиття або приєднання) ЗПО;
- сільські територіальні громади у більшості випадків не мають фінансових можливостей на створення чи утримання ЗПО;
- частина ЗПО не передані районними радами у комунальну власність громад.
Неузгодженість дій місцевих органів управління освітою, культурою та спортом, у підпорядкуванні яких перебувають ЗПО, щодо збереження мережі закладів і контингенту здобувачів позашкільної освіти призводить до порушення прав дітей на здобуття позашкільної освіти, особливо у сільській місцевості.
В умовах воєнного стану негативні кадрові зміни у складі педагогічних працівників/тренерів-викладачів відбулися в половині ЗПО, охоплених вивченням. Більшість опитаних керівників зазначили, що зменшення кадрового складу відбулося у зв’язку зі:
- звільненням (61%);
- мобілізацією (33%);
- відпусткою без збереження заробітної плати (21%);
- призупиненням трудового договору (11%);
- простоєм (6%).
Організація освітнього/навчально-тренувального процесу відбувається:
- очно – у 46% закладів;
- за змішаною формою – у 39% закладів;
- дистанційно – у 12% закладів;
- не здійснюється – у 3% закладів.
Найбільша кількість закладів працюють дистанційно у Запорізькій (78%) та Харківській (59%) областях.
1151 опитаних керівників (54%) вказали, що режим роботи ЗПО та організації освітнього/навчально-тренувального процесу в умовах воєнного стану не змінювали. Інша ж частина керівників зазначили про зміни часу початку навчальних занять (31%) та їх тривалості (14%).
Лише у 36% ЗПО облаштовані захисні споруди цивільного захисту/укриття.
Питання щодо формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗПО знаходиться у площині відповідальності керівника закладу та педагогічної ради. За інформацією керівників, які брали участь в опитуванні, внутрішня система забезпечення якості освіти:
- функціонує у 651 ЗПО (33%);
- перебуває на стадії формування у 619 ЗПО (31%);
- сформована частково у 445 ЗПО (23%);
- не розроблена у 257 ЗПО (13%).
Положення чи інший документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти розроблено у 51% ЗПО, проте затверджено керівником і схвалено педагогічною радою лише у 44%.
За результатами самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗПО, керівники яких брали участь в опитуванні, внесено зміни до:
- річного плану роботи (50%);
- стратегії розвитку (20%);
- освітньої програми (16%).
Для самооцінювання освітніх і управлінських процесів 88% ЗПО, у яких функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти, використовують Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу позашкільної освіти, зазначені у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти.
За результатами моніторингового дослідження Служба надала рекомендації засновникам і керівникам ЗПО, а також повідомила про проблемні питання, що потребують вирішення, Міністерство освіти і науки України та Міністерство молоді та спорту України.
Довідково:
Під час вивчення відвідано 130 закладів позашкільної освіти 66 територіальних громад. Крім того, проведене онлайн-анкетування 2172 керівників закладів.
Протягом останніх трьох років мережа закладів позашкільної освіти (ЗПО) скоротилася на 10% — від 3916 у 2021-му до 3501 станом на 1 січня 2023 року. Така тенденція зумовлена кількома чинниками:
- у процесі децентралізації відбувається ліквідація чи реорганізація (шляхом злиття або приєднання) ЗПО;
- сільські територіальні громади у більшості випадків не мають фінансових можливостей на створення чи утримання ЗПО;
- частина ЗПО не передані районними радами у комунальну власність громад.
Неузгодженість дій місцевих органів управління освітою, культурою та спортом, у підпорядкуванні яких перебувають ЗПО, щодо збереження мережі закладів і контингенту здобувачів позашкільної освіти призводить до порушення прав дітей на здобуття позашкільної освіти, особливо у сільській місцевості.
В умовах воєнного стану негативні кадрові зміни у складі педагогічних працівників/тренерів-викладачів відбулися в половині ЗПО, охоплених вивченням. Більшість опитаних керівників зазначили, що зменшення кадрового складу відбулося у зв’язку зі:
- звільненням (61%);
- мобілізацією (33%);
- відпусткою без збереження заробітної плати (21%);
- призупиненням трудового договору (11%);
- простоєм (6%).
Організація освітнього/навчально-тренувального процесу відбувається:
- очно – у 46% закладів;
- за змішаною формою – у 39% закладів;
- дистанційно – у 12% закладів;
- не здійснюється – у 3% закладів.
Найбільша кількість закладів працюють дистанційно у Запорізькій (78%) та Харківській (59%) областях.
1151 опитаних керівників (54%) вказали, що режим роботи ЗПО та організації освітнього/навчально-тренувального процесу в умовах воєнного стану не змінювали. Інша ж частина керівників зазначили про зміни часу початку навчальних занять (31%) та їх тривалості (14%).
Лише у 36% ЗПО облаштовані захисні споруди цивільного захисту/укриття.
Питання щодо формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗПО знаходиться у площині відповідальності керівника закладу та педагогічної ради. За інформацією керівників, які брали участь в опитуванні, внутрішня система забезпечення якості освіти:
- функціонує у 651 ЗПО (33%);
- перебуває на стадії формування у 619 ЗПО (31%);
- сформована частково у 445 ЗПО (23%);
- не розроблена у 257 ЗПО (13%).
Положення чи інший документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти розроблено у 51% ЗПО, проте затверджено керівником і схвалено педагогічною радою лише у 44%.
За результатами самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗПО, керівники яких брали участь в опитуванні, внесено зміни до:
- річного плану роботи (50%);
- стратегії розвитку (20%);
- освітньої програми (16%).
Для самооцінювання освітніх і управлінських процесів 88% ЗПО, у яких функціонує внутрішня система забезпечення якості освіти, використовують Орієнтовні критерії та індикатори для самооцінювання освітніх і управлінських процесів закладу позашкільної освіти, зазначені у Методичних рекомендаціях з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти.
За результатами моніторингового дослідження Служба надала рекомендації засновникам і керівникам ЗПО, а також повідомила про проблемні питання, що потребують вирішення, Міністерство освіти і науки України та Міністерство молоді та спорту України.
Довідково:
Під час вивчення відвідано 130 закладів позашкільної освіти 66 територіальних громад. Крім того, проведене онлайн-анкетування 2172 керівників закладів.