• Головна /
  • Пресцентр /
  • Заклади фахової передвищої та вищої освіти поступово відмовляються від дистанційного формату навчання на користь очного

Заклади фахової передвищої та вищої освіти поступово відмовляються від дистанційного формату навчання на користь очного

Результати першого квартального онлайн-опитування здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти з питань організації освітнього процесу та якості навчання в умовах воєнного стану 24-31 березня 2023 року
Державна служба якості освіти України презентує результати першого квартального онлайн-опитування здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти з питань організації освітнього процесу та якості навчання в умовах воєнного стану, проведеного 24-31 березня 2023 року.

Незважаючи на складні сучасні умови, за яких заклади освіти провадять свою діяльність, вибудувані ними системи внутрішнього забезпечення якості продовжують функціонувати та підтримуватись на належному рівні.

Якість організації освітнього процесу

Результати опитування вказують на незмінне забезпечення закладами освітніх послуг належної якості у складних воєнних умовах. Абсолютна більшість респондентів із числа викладачів (92%) та студентів (68%) позитивно оцінили організацію освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році.

Половина респондентів з числа педагогічних і науково-педагогічних працівників (52%) вважають, що рівень якості освітніх послуг не змінився порівняно з І півріччям 2022/2023 навчального року, натомість 42% з них визнали покращення. Про погіршення якості організації освітнього процесу заявили лише 6% викладачів.

Як на думку викладачів змінилась якість організації освітнього процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році

На думку кожного другого викладача (54%), рівень знань здобувачів освіти залишився без змін. 23% викладачів вказали на покращення результатів навчання студентів навесні 2023 року.

Як змінились результати навчання здобувачівпорівняно аналогічним періодом попереднього навчального року  (думка викладачів)

Формат організації освітнього процесу

Більшість закладів фахової передвищої та вищої освіти працюють у змішаному (очно-дистанційному) та дистанційному форматах (42% і 31% відповідно). Трохи більше чверті респондентів (27%) із числа учасників освітнього процесу коледжів та вишів, які взяли участь в опитуванні, зазначили про очний формат навчання (в аудиторіях).

Формат організації освітнього процесу (І квартал 2023 року) (відповіді респондентів)

Варто зауважити, що за результатами попередніх опитувань заклади освіти з 14 березня 2022 року максимально відновили освітній процес переважно в дистанційній (82%) або у змішаній (18%) формах. На початку 2022/2023 навчального року більше третини закладів фахової передвищої та вищої освіти (39%) забезпечували освітній процес онлайн, 42% — у змішаному форматі, а кожен п’ятий заклад освіти (19%) — очно, в аудиторіях.

Як бачимо, заклади освіти поступово відмовляються від дистанційного формату навчання на користь очного. Загалом протягом року спостерігається значний спад (майже утричі) застосування дистанційного формату роботи в усіх закладах вищої та фахової передвищої освіти.

ЗАСТОСУВАННЯ ФОРМАТІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ (за періодами 2021/2022 і 2022/2023 навчальних років)

Переважна більшість учасників опитування з числа педагогічних та науково-педагогічних працівників (83%) задоволені організацією освітнього процесу незалежно від її формату. Здобувачі фахової передвищої та вищої освіти найбільше підтримують дистанційний формат навчання (67%), що в цілому збігається з результатами попередніх досліджень про незмінну, кілька років поспіль, лояльність студентів до дистанційного навчання.

Та все ж, порівняно з І півріччям 2022/2023 навчального року, показник підтримки дистанційного формату навчання серед студентів скоротився більш ніж на 10%. Варто зазначити, що третина респондентів із числа здобувачів фахової передвищої та вищої освіти (31%) за можливості віддали б перевагу навчанню у стінах закладів освіти.

Рівень задоволеності організацією освітнього процесу

У ІІ півріччі 2022/2023 навчального року рівень задоволеності станом організації освітнього процесу в умовах воєнного стану незалежно від обраного закладом освіти формату є незмінно високим серед респондентів з числа педагогічних та науково-педагогічних працівників та середнім з-поміж опитаних студентів.

Рівень задоволеності респондентів організацією освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році (І квартал 2023 року)

Ці показники майже не змінилися протягом навчального року, але значно зросли (на 5-7 пунктів) порівняно з результатами попередніх досліджень, які проводила Служба у 2020-2021 роках щодо рівня задоволеності учасників освітнього процесу станом організації дистанційного навчання в умовах карантину.

За результатами проведеного онлайн-анкетування учасників освітнього процесу з’ясовано, що заклади фахової передвищої та вищої освіти (з урахуванням наданих рекомендацій, а також наявних можливостей і ресурсів) протягом усього періоду воєнного стану демонструють свою спроможність забезпечувати повноцінний освітній процес в очній, змішаній (очно-дистанційній) або дистанційній формах в умовах воєнного стану.


Довідково:

Вибіркою охоплено 50 закладів фахової передвищої та 60 закладів вищої освіти, зокрема й переміщені коледжі та університети. На запитання анкет відповіли 4757 респондентів (1673 педагогічних та науково-педагогічних працівники і 3084 здобувачі фахової передвищої та вищої освіти.

Заклади фахової передвищої та вищої освіти поступово відмовляються від дистанційного формату навчання на користь очного
Результати першого квартального онлайн-опитування здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти з питань організації освітнього процесу та якості навчання в умовах воєнного стану 24-31 березня 2023 року
Державна служба якості освіти України презентує результати першого квартального онлайн-опитування здобувачів освіти та викладачів закладів фахової передвищої та вищої освіти з питань організації освітнього процесу та якості навчання в умовах воєнного стану, проведеного 24-31 березня 2023 року.

Незважаючи на складні сучасні умови, за яких заклади освіти провадять свою діяльність, вибудувані ними системи внутрішнього забезпечення якості продовжують функціонувати та підтримуватись на належному рівні.

Якість організації освітнього процесу

Результати опитування вказують на незмінне забезпечення закладами освітніх послуг належної якості у складних воєнних умовах. Абсолютна більшість респондентів із числа викладачів (92%) та студентів (68%) позитивно оцінили організацію освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році.

Половина респондентів з числа педагогічних і науково-педагогічних працівників (52%) вважають, що рівень якості освітніх послуг не змінився порівняно з І півріччям 2022/2023 навчального року, натомість 42% з них визнали покращення. Про погіршення якості організації освітнього процесу заявили лише 6% викладачів.

Як на думку викладачів змінилась якість організації освітнього процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році

На думку кожного другого викладача (54%), рівень знань здобувачів освіти залишився без змін. 23% викладачів вказали на покращення результатів навчання студентів навесні 2023 року.

Як змінились результати навчання здобувачівпорівняно аналогічним періодом попереднього навчального року  (думка викладачів)

Формат організації освітнього процесу

Більшість закладів фахової передвищої та вищої освіти працюють у змішаному (очно-дистанційному) та дистанційному форматах (42% і 31% відповідно). Трохи більше чверті респондентів (27%) із числа учасників освітнього процесу коледжів та вишів, які взяли участь в опитуванні, зазначили про очний формат навчання (в аудиторіях).

Формат організації освітнього процесу (І квартал 2023 року) (відповіді респондентів)

Варто зауважити, що за результатами попередніх опитувань заклади освіти з 14 березня 2022 року максимально відновили освітній процес переважно в дистанційній (82%) або у змішаній (18%) формах. На початку 2022/2023 навчального року більше третини закладів фахової передвищої та вищої освіти (39%) забезпечували освітній процес онлайн, 42% — у змішаному форматі, а кожен п’ятий заклад освіти (19%) — очно, в аудиторіях.

Як бачимо, заклади освіти поступово відмовляються від дистанційного формату навчання на користь очного. Загалом протягом року спостерігається значний спад (майже утричі) застосування дистанційного формату роботи в усіх закладах вищої та фахової передвищої освіти.

ЗАСТОСУВАННЯ ФОРМАТІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ (за періодами 2021/2022 і 2022/2023 навчальних років)

Переважна більшість учасників опитування з числа педагогічних та науково-педагогічних працівників (83%) задоволені організацією освітнього процесу незалежно від її формату. Здобувачі фахової передвищої та вищої освіти найбільше підтримують дистанційний формат навчання (67%), що в цілому збігається з результатами попередніх досліджень про незмінну, кілька років поспіль, лояльність студентів до дистанційного навчання.

Та все ж, порівняно з І півріччям 2022/2023 навчального року, показник підтримки дистанційного формату навчання серед студентів скоротився більш ніж на 10%. Варто зазначити, що третина респондентів із числа здобувачів фахової передвищої та вищої освіти (31%) за можливості віддали б перевагу навчанню у стінах закладів освіти.

Рівень задоволеності організацією освітнього процесу

У ІІ півріччі 2022/2023 навчального року рівень задоволеності станом організації освітнього процесу в умовах воєнного стану незалежно від обраного закладом освіти формату є незмінно високим серед респондентів з числа педагогічних та науково-педагогічних працівників та середнім з-поміж опитаних студентів.

Рівень задоволеності респондентів організацією освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році (І квартал 2023 року)

Ці показники майже не змінилися протягом навчального року, але значно зросли (на 5-7 пунктів) порівняно з результатами попередніх досліджень, які проводила Служба у 2020-2021 роках щодо рівня задоволеності учасників освітнього процесу станом організації дистанційного навчання в умовах карантину.

За результатами проведеного онлайн-анкетування учасників освітнього процесу з’ясовано, що заклади фахової передвищої та вищої освіти (з урахуванням наданих рекомендацій, а також наявних можливостей і ресурсів) протягом усього періоду воєнного стану демонструють свою спроможність забезпечувати повноцінний освітній процес в очній, змішаній (очно-дистанційній) або дистанційній формах в умовах воєнного стану.


Довідково:

Вибіркою охоплено 50 закладів фахової передвищої та 60 закладів вищої освіти, зокрема й переміщені коледжі та університети. На запитання анкет відповіли 4757 респондентів (1673 педагогічних та науково-педагогічних працівники і 3084 здобувачі фахової передвищої та вищої освіти.

Перейти до вмісту