Україна і Чехія: поглиблення співпраці задля розвитку українських шкіл

Учасників заходу привітав директор департаменту інституційного аудиту Служби Юрій ВЕРГУН та зауважив, що для розвитку внутрішньої системи забезпечення якості освіти та розроблення інструментів ефективного самоаналізу українських шкіл необхідно переймати досвід країн-членів Європейського Союзу, які мають напрацьовані дієві механізми подібної діяльності.
Керівники чеських професійних шкіл Тереза КРАЛОВА та Алеш РУДА презентували проблематику власного оцінювання закладу освіти, можливості реалізації самооцінювання, інструменти, які можна використовувати для цих потреб, і цілі, яких можна досягнути за допомогою цих інструментів. Продемонстровано принципи модульного навчання у професійних школах, де освітній процес побудовано з поєднанням вивчення теоретичного матеріалу та його подальшим застосуванням на практиці.
Практичну складову навчання учні мають змогу набути на підприємствах зовнішніх партнерів закладу освіти, серед яких можуть бути як локальні фірми, так і міжнародні концерни, що є світовими брендами. Так, випускник школи з професійним або технічним напрямом одразу отримує необхідний досвід робітничих спеціальностей будівельника, інженера, електротехніка. Крім того, до здобувачів освіти здійснюється індивідуальний підхід, застосовуються окремі мотиваційні програми, заохочуються отримання ними нових професійних компетентностей і сертифікатів, що розширюють їх можливості та допомагають бути конкурентоздатними на ринку праці.
Для забезпечення внутрішньої системи якості освіти та ефективної діяльності професійні школи Чехії здійснюють самооцінювання через:
- дотримання стратегічного плану розвитку:
- конкретна область дослідження;
- ціль;
- критерії та індикатори досягнення цілі;
- інструменти оцінювання.
Однією зі складових внутрішнього самооцінювання чеських шкіл є аналіз діяльності груп особистісного розвитку дітей, щоб запобігати конфліктним ситуаціям у закладі освіти, а також підтримувати позитивний мікроклімат в учнівському колективі. У таких групах діти вчаться:
- відстоювати свої позиції та переконання без створення конфліктів;
- знаходити шляхи виходу зі складних життєвих ситуацій у школі та поза нею;
- краще адаптуватися до умов середньої школи;
- реагувати на неприємні моменти доречними способами.
У Чехії використовують критерії оцінювання умов, перебігу і результатів навчання, які виходять із моделі якісної школи та інструменти для моніторингу міри прогресу, розвитку й досягнутого рівня освіченості.
Для реалізації стратегічного плану розвитку школи потрібно постійно проводити моніторинги визначених критеріїв, а саме кожної чверті або семестру з дотриманням прозорості і відкритості та створення відповідного звіту.
Чеські інструменти мають допомогти українським школам вирішити конкретні питання під час критичної рефлексії, оцінювання своєї діяльності і планування подальшого розвитку.
Довідково:
Семінар відбувся в межах проєкту «Розвиток системи оцінювання якості освіти в регіонах України», який реалізується Державною службою якості освіти України спільно з Асоціацією з міжнародних питань у співпраці з Чеською шкільною інспекцією, за підтримки Чеської агенції розвитку.

Учасників заходу привітав директор департаменту інституційного аудиту Служби Юрій ВЕРГУН та зауважив, що для розвитку внутрішньої системи забезпечення якості освіти та розроблення інструментів ефективного самоаналізу українських шкіл необхідно переймати досвід країн-членів Європейського Союзу, які мають напрацьовані дієві механізми подібної діяльності.
Керівники чеських професійних шкіл Тереза КРАЛОВА та Алеш РУДА презентували проблематику власного оцінювання закладу освіти, можливості реалізації самооцінювання, інструменти, які можна використовувати для цих потреб, і цілі, яких можна досягнути за допомогою цих інструментів. Продемонстровано принципи модульного навчання у професійних школах, де освітній процес побудовано з поєднанням вивчення теоретичного матеріалу та його подальшим застосуванням на практиці.
Практичну складову навчання учні мають змогу набути на підприємствах зовнішніх партнерів закладу освіти, серед яких можуть бути як локальні фірми, так і міжнародні концерни, що є світовими брендами. Так, випускник школи з професійним або технічним напрямом одразу отримує необхідний досвід робітничих спеціальностей будівельника, інженера, електротехніка. Крім того, до здобувачів освіти здійснюється індивідуальний підхід, застосовуються окремі мотиваційні програми, заохочуються отримання ними нових професійних компетентностей і сертифікатів, що розширюють їх можливості та допомагають бути конкурентоздатними на ринку праці.
Для забезпечення внутрішньої системи якості освіти та ефективної діяльності професійні школи Чехії здійснюють самооцінювання через:
- дотримання стратегічного плану розвитку:
- конкретна область дослідження;
- ціль;
- критерії та індикатори досягнення цілі;
- інструменти оцінювання.
Однією зі складових внутрішнього самооцінювання чеських шкіл є аналіз діяльності груп особистісного розвитку дітей, щоб запобігати конфліктним ситуаціям у закладі освіти, а також підтримувати позитивний мікроклімат в учнівському колективі. У таких групах діти вчаться:
- відстоювати свої позиції та переконання без створення конфліктів;
- знаходити шляхи виходу зі складних життєвих ситуацій у школі та поза нею;
- краще адаптуватися до умов середньої школи;
- реагувати на неприємні моменти доречними способами.
У Чехії використовують критерії оцінювання умов, перебігу і результатів навчання, які виходять із моделі якісної школи та інструменти для моніторингу міри прогресу, розвитку й досягнутого рівня освіченості.
Для реалізації стратегічного плану розвитку школи потрібно постійно проводити моніторинги визначених критеріїв, а саме кожної чверті або семестру з дотриманням прозорості і відкритості та створення відповідного звіту.
Чеські інструменти мають допомогти українським школам вирішити конкретні питання під час критичної рефлексії, оцінювання своєї діяльності і планування подальшого розвитку.
Довідково:
Семінар відбувся в межах проєкту «Розвиток системи оцінювання якості освіти в регіонах України», який реалізується Державною службою якості освіти України спільно з Асоціацією з міжнародних питань у співпраці з Чеською шкільною інспекцією, за підтримки Чеської агенції розвитку.