• Головна /
  • Пресцентр /
  • Регіональний моніторинг щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волинської області

Регіональний моніторинг щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волинської області

Поширити

На сучасному етапі розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами пріоритетного значення набуває створення інклюзивного освітнього середовища. У такому середовищі всі діти навчаються разом у системі масової освіти за загальноосвітніми програмами, що пристосовані до потреб кожної та кожного. В умовах воєнного стану організація освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти зазнала змін. З метою відстеження тенденцій, що сприяють або перешкоджають створенню у сучасних умовах оптимальних умов для забезпечення прав дітей на доступ до якісної освіти з урахуванням їх потреб з 20 листопада 2023 року до 19 січня 2024 року управлінням Державної служби якості освіти у Волинській області проведено І цикл регіонального моніторингу щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волині.

Завдання дослідження:

  • вивчити стан облаштування приміщень та території закладу освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування;
  • вивчити наявність та доступність ресурсів для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
  • здійснити аналіз взаємодії та співпраці усіх учасників освітнього процесу, фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
  • визначити забезпеченість індивідуалізації навчання дітей з особливими освітніми потребами;
  • визначити задоволеність дітей з особливими освітніми потребами та їх батьків якістю організації освітнього процесу;
  • розробити рекомендації за результатами моніторингового дослідження.

Дослідження показало позитивну динаміку в організації інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти області. Більшість педагогів, батьків та учнів вважають, що заклади освіти створюють безбар’єрне середовище, забезпечують безперешкодний доступ до будівель та приміщень. Однак, є випадки, коли умови не відповідають затвердженим стандартам, що створює певні труднощі для осіб з особливими освітніми потребами та перешкоджає якісній організації інклюзивного навчання.

Більшість батьків і педагогічних працівників вважають, що в закладах освіти достатньо фахівців для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг учням з особливими освітніми потребами. В основному позитивно оцінюється робота асистентів вчителя в організації інклюзивного навчання. Однак, є певна частка батьків, які висловлюють незадоволеність роботою окремих асистентів та вказують на необхідність її покращення. Також, на думку батьків, є потреба у додаткових фахівцях для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (допомоги) відповідно до потреб учнів, таких як логопед, дефектолог, практичний психолог тощо.

На думку більшості опитаних педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти наявна підтримка адміністрації у реалізації інклюзивного навчання. Проте, існують серйозні виклики, як-от нестача ресурсів, відсутність підтримки забезпечення відповідних підходів деякими педагогічними працівниками та проблеми у взаємодії з батьками учнів з особливими освітніми потребами.

Переважна більшість батьків та учнів задоволена організацією інклюзивного навчання, проте дослідження виявило недостатню поінформованість батьків та учнів щодо вимог для створення необхідних умов для організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, які гарантуються державою.

Українська освіта має бути безбар’єрною та інклюзивною, давати можливість розвиватися кожному, ефективно навчатися і реалізувати власний потенціал, адже це сприятиме розвитку відкритого європейського суспільства, готового до спільної відповідальності за реалізацію політики усунення бар’єрів як моральних, так і фізичних.
Довідково:

Дослідження здійснювалось шляхом онлайн-анкетування 20-21 листопада 2023 року. Для розрахунку репрезентативної вибірки використаний імовірнісний метод формування вибірки, яка охопила 70% ЗЗСО, що розташовані у сільській місцевості, та 30% ЗЗСО – у містах. В опитуванні взяли участь 787 респондентів – учасників освітнього процесу (педагоги, учні/учениці з особливими освітніми потребами та їх батьки) із 20 закладів загальної середньої освіти 20 територіальних громад області.

Моніторинг здійснюватиметься періодично впродовж наступних двох років: II цикл – 2024-2025 н.р., III цикл – 2025-2026 н.р.

Звіт за результатами І циклу моніторингу щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волинської області: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/ZVIT-monitoring-Volin.pdf

Регіональний моніторинг щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волинської області

На сучасному етапі розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами пріоритетного значення набуває створення інклюзивного освітнього середовища. У такому середовищі всі діти навчаються разом у системі масової освіти за загальноосвітніми програмами, що пристосовані до потреб кожної та кожного. В умовах воєнного стану організація освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти зазнала змін. З метою відстеження тенденцій, що сприяють або перешкоджають створенню у сучасних умовах оптимальних умов для забезпечення прав дітей на доступ до якісної освіти з урахуванням їх потреб з 20 листопада 2023 року до 19 січня 2024 року управлінням Державної служби якості освіти у Волинській області проведено І цикл регіонального моніторингу щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волині.

Завдання дослідження:

  • вивчити стан облаштування приміщень та території закладу освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування;
  • вивчити наявність та доступність ресурсів для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
  • здійснити аналіз взаємодії та співпраці усіх учасників освітнього процесу, фахівців інклюзивно-ресурсного центру;
  • визначити забезпеченість індивідуалізації навчання дітей з особливими освітніми потребами;
  • визначити задоволеність дітей з особливими освітніми потребами та їх батьків якістю організації освітнього процесу;
  • розробити рекомендації за результатами моніторингового дослідження.

Дослідження показало позитивну динаміку в організації інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти області. Більшість педагогів, батьків та учнів вважають, що заклади освіти створюють безбар’єрне середовище, забезпечують безперешкодний доступ до будівель та приміщень. Однак, є випадки, коли умови не відповідають затвердженим стандартам, що створює певні труднощі для осіб з особливими освітніми потребами та перешкоджає якісній організації інклюзивного навчання.

Більшість батьків і педагогічних працівників вважають, що в закладах освіти достатньо фахівців для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг учням з особливими освітніми потребами. В основному позитивно оцінюється робота асистентів вчителя в організації інклюзивного навчання. Однак, є певна частка батьків, які висловлюють незадоволеність роботою окремих асистентів та вказують на необхідність її покращення. Також, на думку батьків, є потреба у додаткових фахівцях для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (допомоги) відповідно до потреб учнів, таких як логопед, дефектолог, практичний психолог тощо.

На думку більшості опитаних педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти наявна підтримка адміністрації у реалізації інклюзивного навчання. Проте, існують серйозні виклики, як-от нестача ресурсів, відсутність підтримки забезпечення відповідних підходів деякими педагогічними працівниками та проблеми у взаємодії з батьками учнів з особливими освітніми потребами.

Переважна більшість батьків та учнів задоволена організацією інклюзивного навчання, проте дослідження виявило недостатню поінформованість батьків та учнів щодо вимог для створення необхідних умов для організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, які гарантуються державою.

Українська освіта має бути безбар’єрною та інклюзивною, давати можливість розвиватися кожному, ефективно навчатися і реалізувати власний потенціал, адже це сприятиме розвитку відкритого європейського суспільства, готового до спільної відповідальності за реалізацію політики усунення бар’єрів як моральних, так і фізичних.
Довідково:

Дослідження здійснювалось шляхом онлайн-анкетування 20-21 листопада 2023 року. Для розрахунку репрезентативної вибірки використаний імовірнісний метод формування вибірки, яка охопила 70% ЗЗСО, що розташовані у сільській місцевості, та 30% ЗЗСО – у містах. В опитуванні взяли участь 787 респондентів – учасників освітнього процесу (педагоги, учні/учениці з особливими освітніми потребами та їх батьки) із 20 закладів загальної середньої освіти 20 територіальних громад області.

Моніторинг здійснюватиметься періодично впродовж наступних двох років: II цикл – 2024-2025 н.р., III цикл – 2025-2026 н.р.

Звіт за результатами І циклу моніторингу щодо забезпечення якості організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти Волинської області: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/01/ZVIT-monitoring-Volin.pdf

Перейти до вмісту