• Головна /
  • Пресцентр /
  • Більшість учнів 6-х і 8-х класів виконали тести на «середньому» рівні з математики та української мови: результати першого року моніторингового дослідження

Більшість учнів 6-х і 8-х класів виконали тести на «середньому» рівні з математики та української мови: результати першого року моніторингового дослідження

Загальнодержавне моніторингове дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану
Такими є узагальнені підсумки першого року Загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Причому розробники тестів фактично не включали складних завдань високого рівня. Результати моніторингу презентувала 29 серпня Державна служба якості освіти України спільно із експертами проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe).
Поширити

«Підтримка й мотивація від учителя позитивно впливає на успішність учня — це аксіома. Вчергове на це вказують і підсумки дослідження. Кращі результати з математики та української мови демонструють учні, які отримують зрозумілі пояснення навчального матеріалу та чіткі вимоги щодо виконання завдань», — зауважив Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти України.

Проведення моніторингового дослідження було ініційоване Міністерством освіти і науки України та Державною службою якості освіти для визначення та відстеження результатів навчання з української мови й математики (алгебри і геометрії) учнів/учениць 6-х і 8-х класів.

Тестування проводилося на платформі Всеукраїнської школи онлайн (ВШО), у ньому взяли участь 6189 шестикласників та 6188 восьмикласників. Учні відповіли також на запитання онлайн-анкети, що стосувалися повсякденного навчання.

Моніторингове дослідження проводитиметься поетапно протягом трьох років:

  • перший етап – у травні 2023 року;
  • другий етап – у травні 2024 року;
  • третій етап – у травні 2025 року.

Тобто результати моніторингу, отримані у 2023 році, — це відправна точка, на основі якої в наступних етапах моніторингу можна буде визначати динаміку і тенденції.

«Хоч більшість учнів виконали тести з математики та української мови на “середньому” рівні, восьмикласники продемонстрували дещо вищі результати: серед них більший відсоток тих, хто виконав тест на “достатньому” й “високому”» рівнях. При цьому учням легше вдалися завдання когнітивного виміру “знання”, а от із завданнями, над якими необхідно поміркувати, або застосувати знання в конкретній життєвій ситуації, впоралася найменша кількість учнів», — зазначила керівниця ініціативи «Збереження доступу до шкільної освіти» проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) Олена ЗАПЛОТИНСЬКА.

Найскладнішими з математики для шестикласників були завдання, що стосувалися основ геометрії, — «Геометричні фігури та геометричні величини». В українській мові це завдання з розділів «Фонетика. Орфоепія» та «Розвиток мовлення». Так, складними для шестикласників виявилися завдання на читання й розуміння тексту.

Показово, що серед шестикласників гірші результати демонструють ті учні, які відчувають страх перед уроками української мови, вважають їх нудними або такими, що псують настрій (засмучують), а також ті, хто не вважає навчальний предмет з української мови своєю сильною стороною, і які за змоги ліпше б не не відвідували ці уроки взагалі.

Для восьмикласників найскладнішими з математики виявилися завдання з розділу «Рівняння та нерівності», а з української мови — теми, які є провідними в програмі навчання 7-8-х класів та яким відводиться значна увага — «Морфологія» та «Синтаксис». Очевидно, що здобуті до 8-го класу знання й уміння в учнівства є нестійкими і несистемними, що провокує значні проблеми в оволодінні змістом у наступних класах.

Результати моніторингу також продемонстрували, що молодші учні (шестикласники) менш стійкі до різних чинників, які можуть впливати на результати навчання, ніж старші (восьмикласники). Разом з тим учні, які навчаються в міських школах, показують вищі середні результати, ніж учнівство у сільській місцевості. З математики різниця в успішності більша, а з української мови – менша.

Моніторинг також показав, що вплив на успішність учнів має регіон, де розташований заклад освіти: учні, які навчаються в столичних закладах освіти, а також на сході країни, досягли вищих результатів порівняно з ровесниками з інших регіонів. Учнівство з південного регіону показало нижчі результати виконання тестів.

Окремо варто наголосити, що учні, які вдома виконують домашні завдання (до 30 хв. або до 1 год.), продемонстрували кращі результати, ніж їхні ровесники, які взагалі не працюють удома.


Довідково:

У 2023 році моніторингове дослідження було реалізоване спільними зусиллями Державної служби якості освіти та її територіальних органів (здійснювали загальну координацію проведення моніторингу, комунікували із закладами освіти, організовували тестування, формували бази результатів тестування), Інституту освітньої аналітики (сформували репрезентативну вибірку учасників тестування), Українського інституту розвитку освіти (забезпечили проведення тестування на освітній платформі «Всеукраїнська школа онлайн»), проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) (розробили діагностичні матеріали (тестів) з української мови та математики для учнів 6-х та 8-х класів, провели аналіз даних і підготували звіт), Команди підтримки реформи Міністерства освіти і науки України.

Зміст тестів з математики (алгебри/геометрії) та української мови для 6-х і 8-х класів охоплював теми, передбачені чинними навчальними програмами, розробленими на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

Більшість учнів 6-х і 8-х класів виконали тести на «середньому» рівні з математики та української мови: результати першого року моніторингового дослідження
Загальнодержавне моніторингове дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану
Такими є узагальнені підсумки першого року Загальнодержавного моніторингового дослідження якості освіти у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Причому розробники тестів фактично не включали складних завдань високого рівня. Результати моніторингу презентувала 29 серпня Державна служба якості освіти України спільно із експертами проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe).

«Підтримка й мотивація від учителя позитивно впливає на успішність учня — це аксіома. Вчергове на це вказують і підсумки дослідження. Кращі результати з математики та української мови демонструють учні, які отримують зрозумілі пояснення навчального матеріалу та чіткі вимоги щодо виконання завдань», — зауважив Руслан ГУРАК, Голова Державної служби якості освіти України.

Проведення моніторингового дослідження було ініційоване Міністерством освіти і науки України та Державною службою якості освіти для визначення та відстеження результатів навчання з української мови й математики (алгебри і геометрії) учнів/учениць 6-х і 8-х класів.

Тестування проводилося на платформі Всеукраїнської школи онлайн (ВШО), у ньому взяли участь 6189 шестикласників та 6188 восьмикласників. Учні відповіли також на запитання онлайн-анкети, що стосувалися повсякденного навчання.

Моніторингове дослідження проводитиметься поетапно протягом трьох років:

  • перший етап – у травні 2023 року;
  • другий етап – у травні 2024 року;
  • третій етап – у травні 2025 року.

Тобто результати моніторингу, отримані у 2023 році, — це відправна точка, на основі якої в наступних етапах моніторингу можна буде визначати динаміку і тенденції.

«Хоч більшість учнів виконали тести з математики та української мови на “середньому” рівні, восьмикласники продемонстрували дещо вищі результати: серед них більший відсоток тих, хто виконав тест на “достатньому” й “високому”» рівнях. При цьому учням легше вдалися завдання когнітивного виміру “знання”, а от із завданнями, над якими необхідно поміркувати, або застосувати знання в конкретній життєвій ситуації, впоралася найменша кількість учнів», — зазначила керівниця ініціативи «Збереження доступу до шкільної освіти» проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) Олена ЗАПЛОТИНСЬКА.

Найскладнішими з математики для шестикласників були завдання, що стосувалися основ геометрії, — «Геометричні фігури та геометричні величини». В українській мові це завдання з розділів «Фонетика. Орфоепія» та «Розвиток мовлення». Так, складними для шестикласників виявилися завдання на читання й розуміння тексту.

Показово, що серед шестикласників гірші результати демонструють ті учні, які відчувають страх перед уроками української мови, вважають їх нудними або такими, що псують настрій (засмучують), а також ті, хто не вважає навчальний предмет з української мови своєю сильною стороною, і які за змоги ліпше б не не відвідували ці уроки взагалі.

Для восьмикласників найскладнішими з математики виявилися завдання з розділу «Рівняння та нерівності», а з української мови — теми, які є провідними в програмі навчання 7-8-х класів та яким відводиться значна увага — «Морфологія» та «Синтаксис». Очевидно, що здобуті до 8-го класу знання й уміння в учнівства є нестійкими і несистемними, що провокує значні проблеми в оволодінні змістом у наступних класах.

Результати моніторингу також продемонстрували, що молодші учні (шестикласники) менш стійкі до різних чинників, які можуть впливати на результати навчання, ніж старші (восьмикласники). Разом з тим учні, які навчаються в міських школах, показують вищі середні результати, ніж учнівство у сільській місцевості. З математики різниця в успішності більша, а з української мови – менша.

Моніторинг також показав, що вплив на успішність учнів має регіон, де розташований заклад освіти: учні, які навчаються в столичних закладах освіти, а також на сході країни, досягли вищих результатів порівняно з ровесниками з інших регіонів. Учнівство з південного регіону показало нижчі результати виконання тестів.

Окремо варто наголосити, що учні, які вдома виконують домашні завдання (до 30 хв. або до 1 год.), продемонстрували кращі результати, ніж їхні ровесники, які взагалі не працюють удома.


Довідково:

У 2023 році моніторингове дослідження було реалізоване спільними зусиллями Державної служби якості освіти та її територіальних органів (здійснювали загальну координацію проведення моніторингу, комунікували із закладами освіти, організовували тестування, формували бази результатів тестування), Інституту освітньої аналітики (сформували репрезентативну вибірку учасників тестування), Українського інституту розвитку освіти (забезпечили проведення тестування на освітній платформі «Всеукраїнська школа онлайн»), проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) (розробили діагностичні матеріали (тестів) з української мови та математики для учнів 6-х та 8-х класів, провели аналіз даних і підготували звіт), Команди підтримки реформи Міністерства освіти і науки України.

Зміст тестів з математики (алгебри/геометрії) та української мови для 6-х і 8-х класів охоплював теми, передбачені чинними навчальними програмами, розробленими на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

Перейти до вмісту