Сертифікація вчителів-2021: час підсумків

кавер_26.01.2022
Інтерв'ю начальниці управління Державної служби якості освіти у Львівській області Валентини ЗАГРЕВИ стрийському часопису "Гомін волі"
Поширити

Третій рік поспіль в Україні проводиться сертифікація вчителів початкових класів, метою якої є виявлення та стимулювання педагогічних працівників з високим рівнем професійної майстерності, що володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.

Про особливості та підсумки проведення сертифікації вчителів у 2021 році – розмова з начальником управління Державної служби якості освіти у Львівській області Валентиною Загревою.

– Одним із головних інструментів зовнішнього забезпечення якості освіти є сертифікація педагогічних працівників. Які особливості проведення сертифікації у 2021 році можна виділити?

У 2021 році для проведення сертифікації було використано інформаційно-аналітичну систему EvaluEd, розроблену Державною службою якості освіти України спільно з чеськими партнерами, що значно спрощує та автоматизує частину процесів.

Вчителі, які успішно пройшли сертифікацію у 2019 та 2020 роках, цьогоріч активно залучались до процесу сертифікації в ролі освітніх експертів, а також залучаються як експерти під час проведення інституційних аудитів закладів освіти, допомагають своїм школам у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

– Яким чином організовувалася робота експертів управлінням Державної служби якості освіти у Львівській області під час третього етапу сертифікації в 2021- ому?

Третій етап сертифікації – вивчення практичного досвіду роботи педагогічних працівників, включав чотири складники:

  • самопрезентація педагога, спостереження за навчальними заняттями (за допомогою відеотрансляції або відеоконференції), анкетування директора/заступника директора та голови методичного об’єднання, інтерв’ю з вчителем.

До проведення третього етапу сертифікації було залучено 68 освітніх експертів. Вивчення практичного досвіду тривало з двадцятого вересня до двадцять шостого листопада. Експерти з Львівської області оцінювали досвід 82 педагогів з дванадцяти областей України та міста Києва.

Працівники управління здійснювали організаційне забезпечення: взаємодіяли з закладами освіти, готували та залучали експертів до вивчення практичного досвіду, забезпечували їх інформаційними та методичними матеріалами, формували експертні групи й закріплювали їх за учасниками сертифікації та, власне, координували проведення третього етапу сертифікації.

У зв’язку із карантинними обмеженнями, відвідування уроків та вивчення роботи учителя в закладі освіти проводилося в дистанційному режимі з використанням Zoom платформи і тривало протягом двох днів. Першого дня експерти оцінювали якість проведення навчальних занять. Таких занять мало бути мінімум два. Окрім того, учасники сертифікації представляли самопрезентацію у довільній формі. Протягом другого дня відбувалося безпосереднє інтерв’ювання педагогів, що проводилося в позаурочний час і тривало протягом однієї години.

  • Які критерії лежали в основі оцінювання діяльності вчителя?

Державною службою якості освіти України у 2021 році було оновлено  Методику експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації (далі – методика) з урахуванням нового професійного стандарту «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти».

Відповідно до методики у 2021 році вивчення практичного досвіду роботи педагогічних працівників передбачало експертне оцінювання 15 професійних компетентностей, визначених стандартом, за 35 критеріями. Максимальна кількість балів, які могли отримати учасники сертифікації після оцінювання, становила 140 балів. За результатами вивчення практичного досвіду роботи учасника сертифікації, експерти заповнювали експертний висновок. Копія такого висновку надавалась учасникам сертифікації відразу після підписання його експертами.

Цього року комісією, що утворювалась Державною службою якості освіти України, визначено пороговий бал за результатами вивчення практичного досвіду роботи вчителів – 94 бали, що становить 67,14 % від максимальної кількості балів, які могли набрати учасники сертифікації.

Учасники сертифікації, які за результатами оцінювання набрали кількість балів, що дорівнює або перевищує кількість балів, мінімально достатню для видачі сертифіката (пороговий бал), вважаються такими, що пройшли сертифікацію.

Підтвердженням видачі сертифіката педагогічному працівникові є наявність відповідної інформації в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, яка може бути перевірена з використанням офіційного вебсайту технічного адміністратора зазначеної бази.

– Скільки педагогів пройшло сертифікацію з Львівської області? З яких міст і районів найбільше вчителів виявило бажання взяти участь у сертифікації?

На Львівщині до третього етапу сертифікації  було допущено 50 вчителів: 32 педагога з м. Львова і 18 – з Львівської області, зокрема, Самбірського, Стрийського, Золочівського, Радехівського, Пустомитівського та Львівського районів. Усі 50 педагогів успішно пройшли сертифікацію. Тішить і те, що педагоги Львівщини отримали підсумкові бали, значно вищі за пороговий, маємо і один найвищий результат у 140 балів.

Цікаво, що з одного закладу проходили сертифікацію декілька педагогів. Це – ЗШ «Дивосвіт» м. Львова, ліцей «Львівський», ліцей № 66  Львівської міської ради, Структурний підрозділ «Приватний заклад освіти «КМДШ» м. Львів, СЗШ І-ІІІ ст. № 29 м. Львова. Серед учасників сертифікації були як досвідчені вчителі, так і педагоги, стаж роботи яких не перевищує 5-7 років.

Серед сертифікованих цього року вчителів можна виокремити такий розподіл:

  • 76 % працюють у міській, 24 % — у сільській місцевостях;
  • 16 % — віком до 30-ти, 26 % — до 40-ка, 32 % — до 50-ти і 26 % — до 62 років;
  • 12 % спеціалістів, 10 % мають другу, 24 % — першу і 54 % — вищу кваліфікаційні категорії;
  • 8 % мають педагогічне звання «учитель-методист», 28 % — «старший вчитель», 64 % не мають.

– Сертифікація педагогічних працівників – пілотний проєкт, який тривав упродовж трьох років. Якими, на Вашу думку, є перспективи його продовження та розширення?

Сертифікація вчителів має всі шанси стати провідним елементом системи професійного вдосконалення педагогічних працівників. Про це свідчать схвальні відгуки як експертів, які три роки поспіль здійснювали експертне оцінювання педагогічних працівників, так і сертифікованих учителів.

По-перше, сертифікація – інструмент пошуку кращих учителів та реальних агентів змін у освіті. Професіоналів своєї справи, які готові ділитися своїми знаннями та досвідом з іншими.

Сертифікація дає рівні можливості стати таким агентом змін як вчителю сільської школи, так і педагогу з великого міста. Це вкрай важливо сьогодні, коли мешканці українських мегаполісів мають більше можливостей.

По-друге, планується, що з впровадженням реформи «Нова українська школа», сертифікація зможе замінити атестацію педагогічних працівників. І для того, щоб провести цю заміну ефективно, вже третій рік випробовуються  інструменти сертифікації під час пілотування. Важлива підстава для цього – запит від учителів.

Сертифікація – це можливість для вчителя одержати визнання свого професіоналізму, заявити про себе, отримати можливість ділитися своїми напрацюваннями  з колегами і отримувати бонуси за високий рівень компетентності. 

Не забуваймо, що висококваліфіковані вчителі, які успішно пройшли сертифікацію,  вже сьогодні  отримують 20 %  доплати до ставки заробітної плати протягом дії сертифікату, тобто трьох років та можливість зарахування сертифікату як чергової (позачергової) атестації.

А ми, своєю чергою, продовжимо формувати команду педагогів, які налаштовані на особистісно-професійний розвиток, динамічних, толерантних, комунікабельних, які бажають бути активними учасниками якісних освітніх змін.

Сертифікація вчителів-2021: час підсумків
кавер_26.01.2022
Інтерв'ю начальниці управління Державної служби якості освіти у Львівській області Валентини ЗАГРЕВИ стрийському часопису "Гомін волі"

Третій рік поспіль в Україні проводиться сертифікація вчителів початкових класів, метою якої є виявлення та стимулювання педагогічних працівників з високим рівнем професійної майстерності, що володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.

Про особливості та підсумки проведення сертифікації вчителів у 2021 році – розмова з начальником управління Державної служби якості освіти у Львівській області Валентиною Загревою.

– Одним із головних інструментів зовнішнього забезпечення якості освіти є сертифікація педагогічних працівників. Які особливості проведення сертифікації у 2021 році можна виділити?

У 2021 році для проведення сертифікації було використано інформаційно-аналітичну систему EvaluEd, розроблену Державною службою якості освіти України спільно з чеськими партнерами, що значно спрощує та автоматизує частину процесів.

Вчителі, які успішно пройшли сертифікацію у 2019 та 2020 роках, цьогоріч активно залучались до процесу сертифікації в ролі освітніх експертів, а також залучаються як експерти під час проведення інституційних аудитів закладів освіти, допомагають своїм школам у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

– Яким чином організовувалася робота експертів управлінням Державної служби якості освіти у Львівській області під час третього етапу сертифікації в 2021- ому?

Третій етап сертифікації – вивчення практичного досвіду роботи педагогічних працівників, включав чотири складники:

  • самопрезентація педагога, спостереження за навчальними заняттями (за допомогою відеотрансляції або відеоконференції), анкетування директора/заступника директора та голови методичного об’єднання, інтерв’ю з вчителем.

До проведення третього етапу сертифікації було залучено 68 освітніх експертів. Вивчення практичного досвіду тривало з двадцятого вересня до двадцять шостого листопада. Експерти з Львівської області оцінювали досвід 82 педагогів з дванадцяти областей України та міста Києва.

Працівники управління здійснювали організаційне забезпечення: взаємодіяли з закладами освіти, готували та залучали експертів до вивчення практичного досвіду, забезпечували їх інформаційними та методичними матеріалами, формували експертні групи й закріплювали їх за учасниками сертифікації та, власне, координували проведення третього етапу сертифікації.

У зв’язку із карантинними обмеженнями, відвідування уроків та вивчення роботи учителя в закладі освіти проводилося в дистанційному режимі з використанням Zoom платформи і тривало протягом двох днів. Першого дня експерти оцінювали якість проведення навчальних занять. Таких занять мало бути мінімум два. Окрім того, учасники сертифікації представляли самопрезентацію у довільній формі. Протягом другого дня відбувалося безпосереднє інтерв’ювання педагогів, що проводилося в позаурочний час і тривало протягом однієї години.

  • Які критерії лежали в основі оцінювання діяльності вчителя?

Державною службою якості освіти України у 2021 році було оновлено  Методику експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації (далі – методика) з урахуванням нового професійного стандарту «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти».

Відповідно до методики у 2021 році вивчення практичного досвіду роботи педагогічних працівників передбачало експертне оцінювання 15 професійних компетентностей, визначених стандартом, за 35 критеріями. Максимальна кількість балів, які могли отримати учасники сертифікації після оцінювання, становила 140 балів. За результатами вивчення практичного досвіду роботи учасника сертифікації, експерти заповнювали експертний висновок. Копія такого висновку надавалась учасникам сертифікації відразу після підписання його експертами.

Цього року комісією, що утворювалась Державною службою якості освіти України, визначено пороговий бал за результатами вивчення практичного досвіду роботи вчителів – 94 бали, що становить 67,14 % від максимальної кількості балів, які могли набрати учасники сертифікації.

Учасники сертифікації, які за результатами оцінювання набрали кількість балів, що дорівнює або перевищує кількість балів, мінімально достатню для видачі сертифіката (пороговий бал), вважаються такими, що пройшли сертифікацію.

Підтвердженням видачі сертифіката педагогічному працівникові є наявність відповідної інформації в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, яка може бути перевірена з використанням офіційного вебсайту технічного адміністратора зазначеної бази.

– Скільки педагогів пройшло сертифікацію з Львівської області? З яких міст і районів найбільше вчителів виявило бажання взяти участь у сертифікації?

На Львівщині до третього етапу сертифікації  було допущено 50 вчителів: 32 педагога з м. Львова і 18 – з Львівської області, зокрема, Самбірського, Стрийського, Золочівського, Радехівського, Пустомитівського та Львівського районів. Усі 50 педагогів успішно пройшли сертифікацію. Тішить і те, що педагоги Львівщини отримали підсумкові бали, значно вищі за пороговий, маємо і один найвищий результат у 140 балів.

Цікаво, що з одного закладу проходили сертифікацію декілька педагогів. Це – ЗШ «Дивосвіт» м. Львова, ліцей «Львівський», ліцей № 66  Львівської міської ради, Структурний підрозділ «Приватний заклад освіти «КМДШ» м. Львів, СЗШ І-ІІІ ст. № 29 м. Львова. Серед учасників сертифікації були як досвідчені вчителі, так і педагоги, стаж роботи яких не перевищує 5-7 років.

Серед сертифікованих цього року вчителів можна виокремити такий розподіл:

  • 76 % працюють у міській, 24 % — у сільській місцевостях;
  • 16 % — віком до 30-ти, 26 % — до 40-ка, 32 % — до 50-ти і 26 % — до 62 років;
  • 12 % спеціалістів, 10 % мають другу, 24 % — першу і 54 % — вищу кваліфікаційні категорії;
  • 8 % мають педагогічне звання «учитель-методист», 28 % — «старший вчитель», 64 % не мають.

– Сертифікація педагогічних працівників – пілотний проєкт, який тривав упродовж трьох років. Якими, на Вашу думку, є перспективи його продовження та розширення?

Сертифікація вчителів має всі шанси стати провідним елементом системи професійного вдосконалення педагогічних працівників. Про це свідчать схвальні відгуки як експертів, які три роки поспіль здійснювали експертне оцінювання педагогічних працівників, так і сертифікованих учителів.

По-перше, сертифікація – інструмент пошуку кращих учителів та реальних агентів змін у освіті. Професіоналів своєї справи, які готові ділитися своїми знаннями та досвідом з іншими.

Сертифікація дає рівні можливості стати таким агентом змін як вчителю сільської школи, так і педагогу з великого міста. Це вкрай важливо сьогодні, коли мешканці українських мегаполісів мають більше можливостей.

По-друге, планується, що з впровадженням реформи «Нова українська школа», сертифікація зможе замінити атестацію педагогічних працівників. І для того, щоб провести цю заміну ефективно, вже третій рік випробовуються  інструменти сертифікації під час пілотування. Важлива підстава для цього – запит від учителів.

Сертифікація – це можливість для вчителя одержати визнання свого професіоналізму, заявити про себе, отримати можливість ділитися своїми напрацюваннями  з колегами і отримувати бонуси за високий рівень компетентності. 

Не забуваймо, що висококваліфіковані вчителі, які успішно пройшли сертифікацію,  вже сьогодні  отримують 20 %  доплати до ставки заробітної плати протягом дії сертифікату, тобто трьох років та можливість зарахування сертифікату як чергової (позачергової) атестації.

А ми, своєю чергою, продовжимо формувати команду педагогів, які налаштовані на особистісно-професійний розвиток, динамічних, толерантних, комунікабельних, які бажають бути активними учасниками якісних освітніх змін.