Підвищення якості інклюзивного навчання: завдання Державної служби якості освіти до 2026 року
Мета стратегії — створити умови для доступу до якісної освіти кожного здобувача відповідно до його індивідуальних потреб і можливостей. Йдеться про впровадження єдиної та ефективної державної системи для якісного інклюзивного навчання через:
- індивідуалізацію навчання з огляду на здібності й потреби кожного;
- сприяння соціальній інтеграції, толерантності та розуміння багатоманітності;
- розвиток потенціалу здобувачів для досягнення максимальних результатів;
- зменшення дискримінації в освітньому процесі;
- підтримку педагогів необхідними ресурсами для ефективного інклюзивного навчання;
- допомогу органам місцевого самоврядування у запровадженні політик інклюзії;
- забезпечення гнучкого переходу між закладами різних типів і рівнів освіти.
Зусилля Державної служби якості освіти України будуть націлені на виконання таких завдань операційного плану:
- виокремлення потреб у підготовці та підвищенні кваліфікації керівників закладів освіти і педагогічних працівників щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (далі — ООП);
- аналіз діяльності інклюзивно-ресурсних центрів зі складенням рекомендацій щодо поліпшення інклюзивного освітнього середовища для навчання, виховання й розвитку соціальних навичок у дітей з ООП;
- вивчення роботи команд психолого-педагогічного супроводу в закладах освіти;
- моніторинг та оцінювання результатів реалізації інклюзивного навчання на всіх рівнях освіти (від дошкільної до вищої);
- дослідження доступності та якості послуг для дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних класах/групах, на індивідуальній формі навчання, та подання пропозицій змін до нормативно-правових актів;
- надання рекомендацій засновникам закладів освіти з питань забезпечення доступності, безпечності та інклюзивності освітнього середовища;
- розроблення методичних рекомендацій щодо організації інклюзивного, індивідуального навчання.
Окреслені заходи спрямовані на поліпшення системи моніторингу, підвищення якості послуг інклюзивно-ресурсних центрів, вдосконалення інклюзивного середовища у закладах освіти та компетентностей педагогів.
Мета стратегії — створити умови для доступу до якісної освіти кожного здобувача відповідно до його індивідуальних потреб і можливостей. Йдеться про впровадження єдиної та ефективної державної системи для якісного інклюзивного навчання через:
- індивідуалізацію навчання з огляду на здібності й потреби кожного;
- сприяння соціальній інтеграції, толерантності та розуміння багатоманітності;
- розвиток потенціалу здобувачів для досягнення максимальних результатів;
- зменшення дискримінації в освітньому процесі;
- підтримку педагогів необхідними ресурсами для ефективного інклюзивного навчання;
- допомогу органам місцевого самоврядування у запровадженні політик інклюзії;
- забезпечення гнучкого переходу між закладами різних типів і рівнів освіти.
Зусилля Державної служби якості освіти України будуть націлені на виконання таких завдань операційного плану:
- виокремлення потреб у підготовці та підвищенні кваліфікації керівників закладів освіти і педагогічних працівників щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (далі — ООП);
- аналіз діяльності інклюзивно-ресурсних центрів зі складенням рекомендацій щодо поліпшення інклюзивного освітнього середовища для навчання, виховання й розвитку соціальних навичок у дітей з ООП;
- вивчення роботи команд психолого-педагогічного супроводу в закладах освіти;
- моніторинг та оцінювання результатів реалізації інклюзивного навчання на всіх рівнях освіти (від дошкільної до вищої);
- дослідження доступності та якості послуг для дітей з ООП, які навчаються в інклюзивних класах/групах, на індивідуальній формі навчання, та подання пропозицій змін до нормативно-правових актів;
- надання рекомендацій засновникам закладів освіти з питань забезпечення доступності, безпечності та інклюзивності освітнього середовища;
- розроблення методичних рекомендацій щодо організації інклюзивного, індивідуального навчання.
Окреслені заходи спрямовані на поліпшення системи моніторингу, підвищення якості послуг інклюзивно-ресурсних центрів, вдосконалення інклюзивного середовища у закладах освіти та компетентностей педагогів.