У Тернополі проведено міжвідомчу нараду з питань дотримання прав дітей

«Аналіз діяльності місцевих органів управління освітою дає змогу виокремити сильні та слабкі сторони в забезпеченні якості освіти на рівні областей, районів і громад. За три роки опрацьовано такий масив даних, що дає змогу говорити про типові порушення й недоліки в роботі, які негативно впливають на дотримання прав дітей у сфері освіти. Лише в синергії на рівні держава–громада–школа можемо їх подолати», — зауважив Іван ЮРІЙЧУК, заступник Голови з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної служби якості освіти України.
Голова Національної соціальної сервісної служби України Василь ЛУЦИК наголосив, що забезпечення дотримання прав дітей потребує скоординованих зусиль усіх державних структур. Він також підкреслив, що кожна дитина має право на безпеку, розвиток і турботу, тому важливо створити ефективну систему контролю, яка гарантуватиме прозорість процесів, оперативне виявлення порушень.
У межах наради проведено роботу в групах на теми «Типові порушення вимог законодавства в діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти, виявлені у ході аналізів діяльності місцевих органів управління освітою»; «Забезпечення рівного доступу до освіти (організація навчання дітей з особливими освітніми потребами у спеціальних школах, інклюзивне навчання)»; «Роль Національної соціальної сервісної служби України у здійсненні контролю за дотриманням прав дітей»; «Практика міжвідомчої взаємодії територіального органу Національної соціальної сервісної служби України під час проведення заходів державного контролю».
Зокрема, зазначено, що за результатами аналізів діяльності місцевих органів управління освітою виявлено типові недоліки й порушення з питань:
- забезпечення умов для безбар’єрного доступу та якісного навчання осіб з особливими освітніми потребами;
- створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
- реалізації місцевим органом визначених законодавством прав та обов’язків засновників закладів освіти в частині організації інклюзивного навчання.
Досі значна частина будівель закладів освіти не відповідають вимогам безбар’єрного доступу, а фінансування та реалізація універсального дизайну фрагментарні. Окрім обмеженого матеріально-технічного забезпечення, простежується дефіцит спеціалістів для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, а відтак не в повному обсязі надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.
До обговорення долучилися Дмитро ЛУБІНЕЦЬ, уповноважений Верховної Ради України з прав людини; Тетяна СКРИПКА, голова підкомітету у справах сім’ї та дітей Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики; Василь БОГДАН, начальник управління ювенальної превенції Національної поліції України; Павло ЖУРБА, заступник голови Тернопільської обласної державної (військової) адміністрації; Володимир МИСИК, голова комісії з питань освіти, науки, молодіжної політики, фізичної культутри і спорту Тернопільської обласної ради; Оксана ДЕСЯТНЮК, ректорка Західноукраїнського національного університету, а також керівники громад.
Як підсумок, окреслено шляхи взаємодії під час заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням прав дітей, зокрема шляхом обміну інформацією, проведення перевірок, оцінювання соціального та освітнього середовища, моніторингу усунення виявлених порушень, а також розроблення рекомендацій.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

«Аналіз діяльності місцевих органів управління освітою дає змогу виокремити сильні та слабкі сторони в забезпеченні якості освіти на рівні областей, районів і громад. За три роки опрацьовано такий масив даних, що дає змогу говорити про типові порушення й недоліки в роботі, які негативно впливають на дотримання прав дітей у сфері освіти. Лише в синергії на рівні держава–громада–школа можемо їх подолати», — зауважив Іван ЮРІЙЧУК, заступник Голови з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної служби якості освіти України.
Голова Національної соціальної сервісної служби України Василь ЛУЦИК наголосив, що забезпечення дотримання прав дітей потребує скоординованих зусиль усіх державних структур. Він також підкреслив, що кожна дитина має право на безпеку, розвиток і турботу, тому важливо створити ефективну систему контролю, яка гарантуватиме прозорість процесів, оперативне виявлення порушень.
У межах наради проведено роботу в групах на теми «Типові порушення вимог законодавства в діяльності спеціальних закладів загальної середньої освіти, виявлені у ході аналізів діяльності місцевих органів управління освітою»; «Забезпечення рівного доступу до освіти (організація навчання дітей з особливими освітніми потребами у спеціальних школах, інклюзивне навчання)»; «Роль Національної соціальної сервісної служби України у здійсненні контролю за дотриманням прав дітей»; «Практика міжвідомчої взаємодії територіального органу Національної соціальної сервісної служби України під час проведення заходів державного контролю».
Зокрема, зазначено, що за результатами аналізів діяльності місцевих органів управління освітою виявлено типові недоліки й порушення з питань:
- забезпечення умов для безбар’єрного доступу та якісного навчання осіб з особливими освітніми потребами;
- створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
- реалізації місцевим органом визначених законодавством прав та обов’язків засновників закладів освіти в частині організації інклюзивного навчання.
Досі значна частина будівель закладів освіти не відповідають вимогам безбар’єрного доступу, а фінансування та реалізація універсального дизайну фрагментарні. Окрім обмеженого матеріально-технічного забезпечення, простежується дефіцит спеціалістів для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, а відтак не в повному обсязі надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги.
До обговорення долучилися Дмитро ЛУБІНЕЦЬ, уповноважений Верховної Ради України з прав людини; Тетяна СКРИПКА, голова підкомітету у справах сім’ї та дітей Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики; Василь БОГДАН, начальник управління ювенальної превенції Національної поліції України; Павло ЖУРБА, заступник голови Тернопільської обласної державної (військової) адміністрації; Володимир МИСИК, голова комісії з питань освіти, науки, молодіжної політики, фізичної культутри і спорту Тернопільської обласної ради; Оксана ДЕСЯТНЮК, ректорка Західноукраїнського національного університету, а також керівники громад.
Як підсумок, окреслено шляхи взаємодії під час заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням прав дітей, зокрема шляхом обміну інформацією, проведення перевірок, оцінювання соціального та освітнього середовища, моніторингу усунення виявлених порушень, а також розроблення рекомендацій.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |