• Головна /
  • Пресцентр /
  • На що звернути увагу органу місцевого самоврядування при створенні сучасного освітнього середовища

На що звернути увагу органу місцевого самоврядування при створенні сучасного освітнього середовища

Державна служба якості освіти України продовжує серію публікацій, складених на основі Порадника для голів та управлінців освітою територіальних громад «Повноваження органів місцевого самоврядування щодо забезпечення якісної освіти», розробленого спільно з командою українсько-швейцарського проєкту «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE).

Розпочався новий 2021/2022 навчальний рік, і питання забезпечення належного рівня та якості освітнього процесу постає перед директором школи. Як управлінець, він має тісно співпрацювати із засновником закладу освіти, щоб досягти успіху.

Невід’ємним обов’язком органу місцевого самоврядування як засновника є створення в закладах освіти нового освітнього простору, що має реалізовуватися за такими складовими:

  • зміна предметно-просторового оточення;
  • забезпечення освітнього процесу сучасними програмами, засобами навчання та використання інформаційно-комунікаційний технологій;
  • забезпечення безперешкодного доступу до закладів освіти та умов для інклюзивного навчання;
  • підвищення енергетичної ефективності будівель закладів освіти.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р «Про схвалення концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» передбачається створення необхідних умов для навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку безпосередньо за місцем їх проживання. Концепцією передбачено фінансування заходів на реформування загальної середньої освіти за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів.

Механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» визначений Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 04.04.2018 № 237 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.2021 № 476).

Створюючи освітній простір початкових класів, варто орієнтуватися на Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи, затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 23.03.2018 № 283.

Закупівля засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи здійснюється згідно з Типовим переліком засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи, затвердженим наказом Міністерством освіти і науки України від 07.02.2020 № 143.

Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами визначений постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами».

Закупівля засобів для навчання та корекції для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 23.04.2018 № 414.

Водночас субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками під час освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти передбачено придбання ноутбуків для педагогічних працівників комунальних закладів загальної середньої освіти та їх філій для організації дистанційного навчання, інших форм здобуття загальної середньої освіти з використанням технологій дистанційного навчання (постанова Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 403).

Про необхідність неухильного дотримання законодавства під час закупівлі засобів навчання та обладнання за кошти державного і місцевих бюджетів наголошує Міністерство освіти і науки в листі від 14.08.2020 № 1/9-441.

Слід зауважити, що на нормативно-правовому рівні визначено також вимоги до меблів та обладнання, яке може бути закуплено та встановлено у закладах освіти:

Ігрове та навчально-дидактичне обладнання для закладів дошкільної освіти Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, затверджений наказом МОН України від 19.12.2017 № 1633
Мультимедійне обладнання Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затверджений наказом МОН України від 29.04.2020 № 574
Комп’ютерне обладнання Типовий перелік комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затверджений наказом МОН України від 02.11.2017 № 1440
Меблі Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України
від 25.09.2020 № 2205.Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234.Національні стандарти України ДСТУ ГОСТ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови, ГОСТ 11015-93 (ИСО 5970-79) «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри»

Зважаючи на те, що освітнє середовище є одним із чинників якості освіти, засновникам необхідно створити в кожному закладі таке середовище, що сприяє освітній діяльності, всебічному гармонійному розвитку дітей та мотивує до спільної праці.

Довідково:

Українсько-швейцарський проєкт «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE) реалізується в Україні Громадською організацією «ДОККУ» у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарської Конфедерації, представленої Посольством Швейцарії в Україні / Швейцарським бюро співробітництва в Україні.

Між Державною службою якості освіти України та ГО «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» 28 травня 2020 року підписано меморандум про співробітництво з метою сприяння долученню громадян об’єднаних територіальних громад до демократичного врядування, рівноправному користуванню його результатами та отриманню доступу до якісної освіти.

На що звернути увагу органу місцевого самоврядування при створенні сучасного освітнього середовища
Державна служба якості освіти України продовжує серію публікацій, складених на основі Порадника для голів та управлінців освітою територіальних громад «Повноваження органів місцевого самоврядування щодо забезпечення якісної освіти», розробленого спільно з командою українсько-швейцарського проєкту «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE).

Розпочався новий 2021/2022 навчальний рік, і питання забезпечення належного рівня та якості освітнього процесу постає перед директором школи. Як управлінець, він має тісно співпрацювати із засновником закладу освіти, щоб досягти успіху.

Невід’ємним обов’язком органу місцевого самоврядування як засновника є створення в закладах освіти нового освітнього простору, що має реалізовуватися за такими складовими:

  • зміна предметно-просторового оточення;
  • забезпечення освітнього процесу сучасними програмами, засобами навчання та використання інформаційно-комунікаційний технологій;
  • забезпечення безперешкодного доступу до закладів освіти та умов для інклюзивного навчання;
  • підвищення енергетичної ефективності будівель закладів освіти.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р «Про схвалення концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року» передбачається створення необхідних умов для навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку безпосередньо за місцем їх проживання. Концепцією передбачено фінансування заходів на реформування загальної середньої освіти за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів.

Механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» визначений Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 04.04.2018 № 237 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17.05.2021 № 476).

Створюючи освітній простір початкових класів, варто орієнтуватися на Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи, затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 23.03.2018 № 283.

Закупівля засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи здійснюється згідно з Типовим переліком засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів початкової школи, затвердженим наказом Міністерством освіти і науки України від 07.02.2020 № 143.

Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами визначений постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами».

Закупівля засобів для навчання та корекції для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 23.04.2018 № 414.

Водночас субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на заходи, спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками під час освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти передбачено придбання ноутбуків для педагогічних працівників комунальних закладів загальної середньої освіти та їх філій для організації дистанційного навчання, інших форм здобуття загальної середньої освіти з використанням технологій дистанційного навчання (постанова Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 403).

Про необхідність неухильного дотримання законодавства під час закупівлі засобів навчання та обладнання за кошти державного і місцевих бюджетів наголошує Міністерство освіти і науки в листі від 14.08.2020 № 1/9-441.

Слід зауважити, що на нормативно-правовому рівні визначено також вимоги до меблів та обладнання, яке може бути закуплено та встановлено у закладах освіти:

Ігрове та навчально-дидактичне обладнання для закладів дошкільної освіти Примірний перелік ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти, затверджений наказом МОН України від 19.12.2017 № 1633
Мультимедійне обладнання Типовий перелік засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, затверджений наказом МОН України від 29.04.2020 № 574
Комп’ютерне обладнання Типовий перелік комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затверджений наказом МОН України від 02.11.2017 № 1440
Меблі Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України
від 25.09.2020 № 2205.Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234.Національні стандарти України ДСТУ ГОСТ 22046:2004 «Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови, ГОСТ 11015-93 (ИСО 5970-79) «Столи учнівські. Типи і функціональні розміри»

Зважаючи на те, що освітнє середовище є одним із чинників якості освіти, засновникам необхідно створити в кожному закладі таке середовище, що сприяє освітній діяльності, всебічному гармонійному розвитку дітей та мотивує до спільної праці.

Довідково:

Українсько-швейцарський проєкт «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (DECIDE) реалізується в Україні Громадською організацією «ДОККУ» у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарської Конфедерації, представленої Посольством Швейцарії в Україні / Швейцарським бюро співробітництва в Україні.

Між Державною службою якості освіти України та ГО «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» 28 травня 2020 року підписано меморандум про співробітництво з метою сприяння долученню громадян об’єднаних територіальних громад до демократичного врядування, рівноправному користуванню його результатами та отриманню доступу до якісної освіти.

Перейти до вмісту