Ключові принципи та практики залучення дітей-переміщених осіб з України до шкільної освіти країн ЄС
У робочому документі Європейської Комісії представлено шість ключових завдань:
- прийом та допуск дітей-переселенців до шкільного навчання;
- підготовка закладів освіти і педагогічних працівників до роботи з дітьми-переселенцями;
- проведення цільових заходів для залучення дітей-переселенців до освіти;
- взаємодія з переміщеними сім’ями, допомога їхнім дітям підтримувати зв’язок з Україною;
- вжиття довгострокових заходів сприяння інклюзивній освіті;
- застосування конкретних заходів щодо виховання дітей раннього і переддошкільного віку та догляду за ними.
Включення дітей-переселенців з України в освіту
Відповідно до Директиви про тимчасовий захист діти-переселенці мають доступ до освіти в ЄС на таких самих умовах, що й громадяни ЄС. Тож реагуючи на нові виклики та плануючи 2022/2023 навчальний рік, країни ЄС мають показати надзвичайну солідарність.
1. Місце в школах для всіх дітей-переселенців
Дітям з України потрібно забезпечити місця в школах, дошкільне виховання та догляд у новому 2022/2023 навчальному році незалежно від терміну їхнього передбачуваного перебування в тій чи тій країні.
Завдяки інклюзивності можна запобігти неконтрольованому залишенню школи та надати дітям необхідну підтримку, зокрема через їхній зв’язок з рідною мовою та культурою.
2. Підготовка шкіл і вчителів
Щоб стати безпечним, гостинним та інклюзивним простором для дітей-переміщених осіб, школам необхідне відповідне фінансування та додатковий персонал, зокрема й зі знанням української мови.
Дітям також потрібна підтримка від керівництва школи, місцевих громад, організацій громадянського суспільства та влади.
Учителі та вихователі мають отримати нові навички й знання, щоб задовольняти психосоціальні, освітні та мовні потреби дітей-переміщених осіб.
3. Проведення цільових заходів для дітей-переселенців
Діти-переміщені особи з України потребують дієвої підтримки, щоб:
- подолати травми війни;
- опанувати мову шкільного навчання;
- відчувати приналежність та представляти себе як особистість у країні перебування.
Цьому можуть сприяти диверсифікований, змішані підходи, індивідуальне навчання, ігри на свіжому повітрі, спортивна й культурна діяльності, неформальне навчання та підтримка однолітків.
4. Підтримка зв’язку дітей-переселенців з Україною
Комунікація з українськими родинами і громадами через різноманітні канали, інформування їх про варіанти здобуття освіти сприятимуть взаєморозумінню й довірі. А створення можливостей для учнів підтримувати зв’язок з Україною зміцнюватиме їхню впевненість у собі та поліпшуватиме навчальні досягнення.
5. Вжиття довгострокових заходів для інклюзивності освіти
Оперативне реагування, засноване на довгостроковому баченні та спланованих заходах, створює умови для стійких позитивних змін в інклюзивній освіті для всіх.
Варто приділяти особливу увагу:
- психологічній роботі з дітьми із неблагополучних сімей;
- запобіганню дискримінації та сегрегації;
- створенню інклюзивному лінгвістично чутливому клімату;
- моніторингу результатів навчання.
6. Вжиття конкретних заходів щодо виховання дітей
Участь у вихованні та догляді важливі для розвитку й благополуччя дітей раннього і передшкільного віку. Забезпечення умов для якісного розвитку дітей передбачає такі заходи:
- розширення можливостей раннього дитинства та догляду;
- надання фінансової допомоги чи скасування податків;
- упровадження додаткового навчання з догляду за дітьми для працівників освіти;
- підтримка тісних зв’язків з родинами.
Відповідний документ складений за підсумками консультацій із Верховним комісаром ООН у справах біженців, Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), представниками міністерств освіти та організацій зацікавлених сторін, експертами Мережі, що працюють над соціальним виміром освіти і навчання (NESET).
У робочому документі Європейської Комісії представлено шість ключових завдань:
- прийом та допуск дітей-переселенців до шкільного навчання;
- підготовка закладів освіти і педагогічних працівників до роботи з дітьми-переселенцями;
- проведення цільових заходів для залучення дітей-переселенців до освіти;
- взаємодія з переміщеними сім’ями, допомога їхнім дітям підтримувати зв’язок з Україною;
- вжиття довгострокових заходів сприяння інклюзивній освіті;
- застосування конкретних заходів щодо виховання дітей раннього і переддошкільного віку та догляду за ними.
Включення дітей-переселенців з України в освіту
Відповідно до Директиви про тимчасовий захист діти-переселенці мають доступ до освіти в ЄС на таких самих умовах, що й громадяни ЄС. Тож реагуючи на нові виклики та плануючи 2022/2023 навчальний рік, країни ЄС мають показати надзвичайну солідарність.
1. Місце в школах для всіх дітей-переселенців
Дітям з України потрібно забезпечити місця в школах, дошкільне виховання та догляд у новому 2022/2023 навчальному році незалежно від терміну їхнього передбачуваного перебування в тій чи тій країні.
Завдяки інклюзивності можна запобігти неконтрольованому залишенню школи та надати дітям необхідну підтримку, зокрема через їхній зв’язок з рідною мовою та культурою.
2. Підготовка шкіл і вчителів
Щоб стати безпечним, гостинним та інклюзивним простором для дітей-переміщених осіб, школам необхідне відповідне фінансування та додатковий персонал, зокрема й зі знанням української мови.
Дітям також потрібна підтримка від керівництва школи, місцевих громад, організацій громадянського суспільства та влади.
Учителі та вихователі мають отримати нові навички й знання, щоб задовольняти психосоціальні, освітні та мовні потреби дітей-переміщених осіб.
3. Проведення цільових заходів для дітей-переселенців
Діти-переміщені особи з України потребують дієвої підтримки, щоб:
- подолати травми війни;
- опанувати мову шкільного навчання;
- відчувати приналежність та представляти себе як особистість у країні перебування.
Цьому можуть сприяти диверсифікований, змішані підходи, індивідуальне навчання, ігри на свіжому повітрі, спортивна й культурна діяльності, неформальне навчання та підтримка однолітків.
4. Підтримка зв’язку дітей-переселенців з Україною
Комунікація з українськими родинами і громадами через різноманітні канали, інформування їх про варіанти здобуття освіти сприятимуть взаєморозумінню й довірі. А створення можливостей для учнів підтримувати зв’язок з Україною зміцнюватиме їхню впевненість у собі та поліпшуватиме навчальні досягнення.
5. Вжиття довгострокових заходів для інклюзивності освіти
Оперативне реагування, засноване на довгостроковому баченні та спланованих заходах, створює умови для стійких позитивних змін в інклюзивній освіті для всіх.
Варто приділяти особливу увагу:
- психологічній роботі з дітьми із неблагополучних сімей;
- запобіганню дискримінації та сегрегації;
- створенню інклюзивному лінгвістично чутливому клімату;
- моніторингу результатів навчання.
6. Вжиття конкретних заходів щодо виховання дітей
Участь у вихованні та догляді важливі для розвитку й благополуччя дітей раннього і передшкільного віку. Забезпечення умов для якісного розвитку дітей передбачає такі заходи:
- розширення можливостей раннього дитинства та догляду;
- надання фінансової допомоги чи скасування податків;
- упровадження додаткового навчання з догляду за дітьми для працівників освіти;
- підтримка тісних зв’язків з родинами.
Відповідний документ складений за підсумками консультацій із Верховним комісаром ООН у справах біженців, Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), представниками міністерств освіти та організацій зацікавлених сторін, експертами Мережі, що працюють над соціальним виміром освіти і навчання (NESET).