Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році

Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році
Інституційний аудит є важливою складовою зовнішньої системи забезпечення якості освіти, що спрямована на поліпшення освітніх і управлінських процесів закладів загальної середньої освіти та діяльності освітніх систем громад.

З початку 2024 року Державній службі якості освіти України (далі — Служба) дозволено проводити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за наявності:

  • загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини;
  • підстав, визначених відповідними порядками проведення позапланових перевірок та інституційного аудиту.

У 2024 році Служба спільно з територіальними органами в областях провела 132 інституційних аудити закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), з них:

  • 69 — з ініціативи засновників, 61 — керівників та 2 — педагогічних рад;
  • 74 — у сільській місцевості, а 58 — у містах;
  • 20 — в очно-дистанційному форматі.

Найбільше інституційних аудитів відбулося у Львівській (12), Тернопільській, Вінницькій (по 11), Волинській (10), Одеській (9) та Закарпатській (8) областях. Не проводилися інституційні аудити в областях, що включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, — у Харківській, Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській.

Кожен ЗЗСО за результатами інституційного аудиту отримав:

  • висновок про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти;
  • рекомендації щодо поліпшення якості освітньої діяльності закладу освіти.

У більшості ЗЗСО, де відбувся інституційний аудит, освітнє середовище та система оцінювання результатів навчання учнів потребують покращення, тоді як педагогічна діяльність й управлінські процеси в більш ніж половині закладів оцінено на достатньому рівні.

Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за напрямами

Освітнє середовище закладу освіти

Система оцінювання результатів навчання учнів Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладів освіти

Управлінські процеси закладу освіти

Високий

1
(1%)

6
(5%)
7
(5%)
5
(4%)
Достатній

49
(39%)

42
(33%)
64
(51%)

74
(59%)

Вимагає покращення

76
(60%)

75
(60%)
55
(44%)

46
(36%)

Низький

3
(2%)

1
(1%)

Крім того, під час проведення інституційного аудиту апробовано систему «EvaluEd», щоб перевірити її практичну ефективність, виявити можливі технічні й методологічні шляхи вдосконалення, а також отримати зворотний зв’язок від користувачів. Відтак надано пропозиції провести у 2025 році апробацію методики та інструментарію системи в ЗЗСО, що забезпечує здобуття початкової освіти та у складі якого функціонують інклюзивні класи.

Нижче наведено таблицю з узагальненими результатами оцінювання освітнього й управлінського процесів під час інституційних аудитів, проведених у позаплановому порядку в 2024 році. Так, педагогічні колективи матимуть змогу зорієнтуватися, на які напрями, правила та вимоги звернути увагу під час самооцінювання.

Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за вимогами

Вимога/Правило Рівні оцінювання
Високий Достатній Вимагає покращення Низький
Напрям
«Освітнє середовище закладу освіти»
1.1. Забезпечення комфортних та безпечних умов навчання (праці) 2
(2%)
43
(34%)
80
(63%)
1
(1%)
1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації 2
(2%)
75
(60%)
47
(36%)
2
(2%)
1.3. Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору 2
(2%)
35
(28%)
85
(67%)
4
(3%)
Напрям
«Система оцінювання результатів навчання учнів»
2.1. Наявність системи оцінювання результатів навчання учнів, яка забезпечує справедливе, неупереджене, об’єктивне та доброчесне оцінювання 6
(5%)
45
(36%)
72
(57%)
3
(2%)
2.2. Систематичне відстеження результатів навчання кожного учня та надання йому (за потреби) підтримки в освітньому процесі 4
(3%)
51
(41%)
67
(53%)
4
(3%)
2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання 4
(3%)
41
(33%)
77
(61%)
4
(3%)
Напрям
«Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти»
3.1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей учнів 5
(3%)
60
(48%)
60
(48%)
1
(1%)
3.2. Постійне підвищення професійного рівня i педагогічної майстерності педагогічних працівників 15
(12%)
52
(41%)
57
(45%)
2
(2%)
3.3. Налагодження співпраці з учнями, їх батьками або іншими законними представниками, працівниками закладу освіти 16
(13%)
92
(73%)
18
(14%)
3.4. Організація педагогічної діяльності на засадах академічної доброчесності 6
(5%)
49
(39%)
69
(54%)
2
(2%)
Напрям
«Управлінські процеси закладу освіти»
4.1. Наявність стратегії та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей i завдань 7
(6%)
49
(39%)
59
(47%)
11
(8%)
4.2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм 12
(9%)
81
(64%)
31
(25%)
2
(2%)
4.3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників 15
(12%)
77
(61%)
33
(26%)
1
(1%)
4.4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою 6
(5%)
63
(50%)
56
(44%)
1
(1%)
4.5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності 4
(3%)
71
(56%)
46
(37%)
5
(4%)

Докладно про напрями самооцінювання якості освітньої діяльності — в рекомендаціях до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти «Абетка для директора».

* Дані в обох таблицях наведено за 126 висновками про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти.

Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році
Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році
Інституційний аудит є важливою складовою зовнішньої системи забезпечення якості освіти, що спрямована на поліпшення освітніх і управлінських процесів закладів загальної середньої освіти та діяльності освітніх систем громад.

З початку 2024 року Державній службі якості освіти України (далі — Служба) дозволено проводити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за наявності:

  • загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини;
  • підстав, визначених відповідними порядками проведення позапланових перевірок та інституційного аудиту.

У 2024 році Служба спільно з територіальними органами в областях провела 132 інституційних аудити закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), з них:

  • 69 — з ініціативи засновників, 61 — керівників та 2 — педагогічних рад;
  • 74 — у сільській місцевості, а 58 — у містах;
  • 20 — в очно-дистанційному форматі.

Найбільше інституційних аудитів відбулося у Львівській (12), Тернопільській, Вінницькій (по 11), Волинській (10), Одеській (9) та Закарпатській (8) областях. Не проводилися інституційні аудити в областях, що включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, — у Харківській, Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській.

Кожен ЗЗСО за результатами інституційного аудиту отримав:

  • висновок про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти;
  • рекомендації щодо поліпшення якості освітньої діяльності закладу освіти.

У більшості ЗЗСО, де відбувся інституційний аудит, освітнє середовище та система оцінювання результатів навчання учнів потребують покращення, тоді як педагогічна діяльність й управлінські процеси в більш ніж половині закладів оцінено на достатньому рівні.

Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за напрямами

Освітнє середовище закладу освіти

Система оцінювання результатів навчання учнів Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладів освіти

Управлінські процеси закладу освіти

Високий

1
(1%)

6
(5%)
7
(5%)
5
(4%)
Достатній

49
(39%)

42
(33%)
64
(51%)

74
(59%)

Вимагає покращення

76
(60%)

75
(60%)
55
(44%)

46
(36%)

Низький

3
(2%)

1
(1%)

Крім того, під час проведення інституційного аудиту апробовано систему «EvaluEd», щоб перевірити її практичну ефективність, виявити можливі технічні й методологічні шляхи вдосконалення, а також отримати зворотний зв’язок від користувачів. Відтак надано пропозиції провести у 2025 році апробацію методики та інструментарію системи в ЗЗСО, що забезпечує здобуття початкової освіти та у складі якого функціонують інклюзивні класи.

Нижче наведено таблицю з узагальненими результатами оцінювання освітнього й управлінського процесів під час інституційних аудитів, проведених у позаплановому порядку в 2024 році. Так, педагогічні колективи матимуть змогу зорієнтуватися, на які напрями, правила та вимоги звернути увагу під час самооцінювання.

Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за вимогами

Вимога/Правило Рівні оцінювання
Високий Достатній Вимагає покращення Низький
Напрям
«Освітнє середовище закладу освіти»
1.1. Забезпечення комфортних та безпечних умов навчання (праці) 2
(2%)
43
(34%)
80
(63%)
1
(1%)
1.2. Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації 2
(2%)
75
(60%)
47
(36%)
2
(2%)
1.3. Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору 2
(2%)
35
(28%)
85
(67%)
4
(3%)
Напрям
«Система оцінювання результатів навчання учнів»
2.1. Наявність системи оцінювання результатів навчання учнів, яка забезпечує справедливе, неупереджене, об’єктивне та доброчесне оцінювання 6
(5%)
45
(36%)
72
(57%)
3
(2%)
2.2. Систематичне відстеження результатів навчання кожного учня та надання йому (за потреби) підтримки в освітньому процесі 4
(3%)
51
(41%)
67
(53%)
4
(3%)
2.3. Спрямованість системи оцінювання на формування учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання 4
(3%)
41
(33%)
77
(61%)
4
(3%)
Напрям
«Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти»
3.1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей учнів 5
(3%)
60
(48%)
60
(48%)
1
(1%)
3.2. Постійне підвищення професійного рівня i педагогічної майстерності педагогічних працівників 15
(12%)
52
(41%)
57
(45%)
2
(2%)
3.3. Налагодження співпраці з учнями, їх батьками або іншими законними представниками, працівниками закладу освіти 16
(13%)
92
(73%)
18
(14%)
3.4. Організація педагогічної діяльності на засадах академічної доброчесності 6
(5%)
49
(39%)
69
(54%)
2
(2%)
Напрям
«Управлінські процеси закладу освіти»
4.1. Наявність стратегії та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей i завдань 7
(6%)
49
(39%)
59
(47%)
11
(8%)
4.2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм 12
(9%)
81
(64%)
31
(25%)
2
(2%)
4.3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників 15
(12%)
77
(61%)
33
(26%)
1
(1%)
4.4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою 6
(5%)
63
(50%)
56
(44%)
1
(1%)
4.5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності 4
(3%)
71
(56%)
46
(37%)
5
(4%)

Докладно про напрями самооцінювання якості освітньої діяльності — в рекомендаціях до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти «Абетка для директора».

* Дані в обох таблицях наведено за 126 висновками про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти.

Перейти до вмісту