Результати інституційних аудитів закладів освіти у 2024 році

З початку 2024 року Державній службі якості освіти України (далі — Служба) дозволено проводити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за наявності:
- загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини;
- підстав, визначених відповідними порядками проведення позапланових перевірок та інституційного аудиту.
У 2024 році Служба спільно з територіальними органами в областях провела 132 інституційних аудити закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), з них:
- 69 — з ініціативи засновників, 61 — керівників та 2 — педагогічних рад;
- 74 — у сільській місцевості, а 58 — у містах;
- 20 — в очно-дистанційному форматі.
Найбільше інституційних аудитів відбулося у Львівській (12), Тернопільській, Вінницькій (по 11), Волинській (10), Одеській (9) та Закарпатській (8) областях. Не проводилися інституційні аудити в областях, що включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, — у Харківській, Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській.
Кожен ЗЗСО за результатами інституційного аудиту отримав:
- висновок про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти;
- рекомендації щодо поліпшення якості освітньої діяльності закладу освіти.
У більшості ЗЗСО, де відбувся інституційний аудит, освітнє середовище та система оцінювання результатів навчання учнів потребують покращення, тоді як педагогічна діяльність й управлінські процеси в більш ніж половині закладів оцінено на достатньому рівні.
Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за напрямами
Освітнє середовище закладу освіти |
Система оцінювання результатів навчання учнів | Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладів освіти |
Управлінські процеси закладу освіти |
|
Високий |
1 |
6 (5%) |
7 (5%) |
5 (4%) |
Достатній |
49 |
42 (33%) |
64 (51%) |
74 |
Вимагає покращення |
76 |
75 (60%) |
55 (44%) |
46 |
Низький |
– | 3 (2%) |
– |
1 |
Крім того, під час проведення інституційного аудиту апробовано систему «EvaluEd», щоб перевірити її практичну ефективність, виявити можливі технічні й методологічні шляхи вдосконалення, а також отримати зворотний зв’язок від користувачів. Відтак надано пропозиції провести у 2025 році апробацію методики та інструментарію системи в ЗЗСО, що забезпечує здобуття початкової освіти та у складі якого функціонують інклюзивні класи.
Нижче наведено таблицю з узагальненими результатами оцінювання освітнього й управлінського процесів під час інституційних аудитів, проведених у позаплановому порядку в 2024 році. Так, педагогічні колективи матимуть змогу зорієнтуватися, на які напрями, правила та вимоги звернути увагу під час самооцінювання.
Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за вимогами
Вимога/Правило | Рівні оцінювання | ||||
---|---|---|---|---|---|
Високий | Достатній | Вимагає покращення | Низький | ||
Напрям «Освітнє середовище закладу освіти» |
|||||
1.1. | Забезпечення комфортних та безпечних умов навчання (праці) | 2 (2%) |
43 (34%) |
80 (63%) |
1 (1%) |
1.2. | Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації | 2 (2%) |
75 (60%) |
47 (36%) |
2 (2%) |
1.3. | Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору | 2 (2%) |
35 (28%) |
85 (67%) |
4 (3%) |
Напрям «Система оцінювання результатів навчання учнів» |
|||||
2.1. | Наявність системи оцінювання результатів навчання учнів, яка забезпечує справедливе, неупереджене, об’єктивне та доброчесне оцінювання | 6 (5%) |
45 (36%) |
72 (57%) |
3 (2%) |
2.2. | Систематичне відстеження результатів навчання кожного учня та надання йому (за потреби) підтримки в освітньому процесі | 4 (3%) |
51 (41%) |
67 (53%) |
4 (3%) |
2.3. | Спрямованість системи оцінювання на формування учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання | 4 (3%) |
41 (33%) |
77 (61%) |
4 (3%) |
Напрям «Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти» |
|||||
3.1. | Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей учнів | 5 (3%) |
60 (48%) |
60 (48%) |
1 (1%) |
3.2. | Постійне підвищення професійного рівня i педагогічної майстерності педагогічних працівників | 15 (12%) |
52 (41%) |
57 (45%) |
2 (2%) |
3.3. | Налагодження співпраці з учнями, їх батьками або іншими законними представниками, працівниками закладу освіти | 16 (13%) |
92 (73%) |
18 (14%) |
– |
3.4. | Організація педагогічної діяльності на засадах академічної доброчесності | 6 (5%) |
49 (39%) |
69 (54%) |
2 (2%) |
Напрям «Управлінські процеси закладу освіти» |
|||||
4.1. | Наявність стратегії та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей i завдань | 7 (6%) |
49 (39%) |
59 (47%) |
11 (8%) |
4.2. | Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм | 12 (9%) |
81 (64%) |
31 (25%) |
2 (2%) |
4.3. | Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників | 15 (12%) |
77 (61%) |
33 (26%) |
1 (1%) |
4.4. | Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою | 6 (5%) |
63 (50%) |
56 (44%) |
1 (1%) |
4.5. | Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності | 4 (3%) |
71 (56%) |
46 (37%) |
5 (4%) |
Докладно про напрями самооцінювання якості освітньої діяльності — в рекомендаціях до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти «Абетка для директора».
* Дані в обох таблицях наведено за 126 висновками про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти.

З початку 2024 року Державній службі якості освіти України (далі — Служба) дозволено проводити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за наявності:
- загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини;
- підстав, визначених відповідними порядками проведення позапланових перевірок та інституційного аудиту.
У 2024 році Служба спільно з територіальними органами в областях провела 132 інституційних аудити закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), з них:
- 69 — з ініціативи засновників, 61 — керівників та 2 — педагогічних рад;
- 74 — у сільській місцевості, а 58 — у містах;
- 20 — в очно-дистанційному форматі.
Найбільше інституційних аудитів відбулося у Львівській (12), Тернопільській, Вінницькій (по 11), Волинській (10), Одеській (9) та Закарпатській (8) областях. Не проводилися інституційні аудити в областях, що включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, — у Харківській, Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській.
Кожен ЗЗСО за результатами інституційного аудиту отримав:
- висновок про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти;
- рекомендації щодо поліпшення якості освітньої діяльності закладу освіти.
У більшості ЗЗСО, де відбувся інституційний аудит, освітнє середовище та система оцінювання результатів навчання учнів потребують покращення, тоді як педагогічна діяльність й управлінські процеси в більш ніж половині закладів оцінено на достатньому рівні.
Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за напрямами
Освітнє середовище закладу освіти |
Система оцінювання результатів навчання учнів | Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладів освіти |
Управлінські процеси закладу освіти |
|
Високий |
1 |
6 (5%) |
7 (5%) |
5 (4%) |
Достатній |
49 |
42 (33%) |
64 (51%) |
74 |
Вимагає покращення |
76 |
75 (60%) |
55 (44%) |
46 |
Низький |
– | 3 (2%) |
– |
1 |
Крім того, під час проведення інституційного аудиту апробовано систему «EvaluEd», щоб перевірити її практичну ефективність, виявити можливі технічні й методологічні шляхи вдосконалення, а також отримати зворотний зв’язок від користувачів. Відтак надано пропозиції провести у 2025 році апробацію методики та інструментарію системи в ЗЗСО, що забезпечує здобуття початкової освіти та у складі якого функціонують інклюзивні класи.
Нижче наведено таблицю з узагальненими результатами оцінювання освітнього й управлінського процесів під час інституційних аудитів, проведених у позаплановому порядку в 2024 році. Так, педагогічні колективи матимуть змогу зорієнтуватися, на які напрями, правила та вимоги звернути увагу під час самооцінювання.
Рівні оцінювання освітнього та управлінського процесів ЗЗСО за вимогами
Вимога/Правило | Рівні оцінювання | ||||
---|---|---|---|---|---|
Високий | Достатній | Вимагає покращення | Низький | ||
Напрям «Освітнє середовище закладу освіти» |
|||||
1.1. | Забезпечення комфортних та безпечних умов навчання (праці) | 2 (2%) |
43 (34%) |
80 (63%) |
1 (1%) |
1.2. | Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації | 2 (2%) |
75 (60%) |
47 (36%) |
2 (2%) |
1.3. | Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору | 2 (2%) |
35 (28%) |
85 (67%) |
4 (3%) |
Напрям «Система оцінювання результатів навчання учнів» |
|||||
2.1. | Наявність системи оцінювання результатів навчання учнів, яка забезпечує справедливе, неупереджене, об’єктивне та доброчесне оцінювання | 6 (5%) |
45 (36%) |
72 (57%) |
3 (2%) |
2.2. | Систематичне відстеження результатів навчання кожного учня та надання йому (за потреби) підтримки в освітньому процесі | 4 (3%) |
51 (41%) |
67 (53%) |
4 (3%) |
2.3. | Спрямованість системи оцінювання на формування учнів відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання | 4 (3%) |
41 (33%) |
77 (61%) |
4 (3%) |
Напрям «Педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти» |
|||||
3.1. | Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей учнів | 5 (3%) |
60 (48%) |
60 (48%) |
1 (1%) |
3.2. | Постійне підвищення професійного рівня i педагогічної майстерності педагогічних працівників | 15 (12%) |
52 (41%) |
57 (45%) |
2 (2%) |
3.3. | Налагодження співпраці з учнями, їх батьками або іншими законними представниками, працівниками закладу освіти | 16 (13%) |
92 (73%) |
18 (14%) |
– |
3.4. | Організація педагогічної діяльності на засадах академічної доброчесності | 6 (5%) |
49 (39%) |
69 (54%) |
2 (2%) |
Напрям «Управлінські процеси закладу освіти» |
|||||
4.1. | Наявність стратегії та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей i завдань | 7 (6%) |
49 (39%) |
59 (47%) |
11 (8%) |
4.2. | Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм | 12 (9%) |
81 (64%) |
31 (25%) |
2 (2%) |
4.3. | Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників | 15 (12%) |
77 (61%) |
33 (26%) |
1 (1%) |
4.4. | Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою | 6 (5%) |
63 (50%) |
56 (44%) |
1 (1%) |
4.5. | Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності | 4 (3%) |
71 (56%) |
46 (37%) |
5 (4%) |
Докладно про напрями самооцінювання якості освітньої діяльності — в рекомендаціях до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти «Абетка для директора».
* Дані в обох таблицях наведено за 126 висновками про якість освітніх та управлінських процесів, внутрішню систему забезпечення якості освіти.