Перейти до вмісту
  • Головна /
  • Пресцентр /
  • Інституційні аудити 2024 року: cильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти

Інституційні аудити 2024 року: cильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти

Інституційні аудити 2024 року: cильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти
Розгляньмо узагальнені дані інституційних аудитів з увагою на сильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти.

У 2024 році Державна служба якості освіти України та її територіальні органи провели 132 позапланових інституційних аудити у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) 19-ти областей та м. Київ.

Якість освітньої діяльності вивчалася за чотирма напрямами:

  • освітнє середовище закладу освіти;
  • система оцінювання результатів навчання учнів;
  • педагогічна діяльність педагогічних працівників;
  • управлінські процеси закладу освіти.

Педагогічні колективи можуть застосувати ці дані для вдосконалення якості освітнього та управлінського процесів у своїх закладах освіти. Частину проблемних питань можна розв’язати власними силами, а окремі — лише у співпраці з місцевими органами управління освітою та іншими зацікавленими сторонами.

Результати оцінювання за напрямами

У більшості ЗЗСО освітнє середовище й система оцінювання результатів навчання учнів потребують покращення, тоді як педагогічна діяльність та управлінські процеси в більш ніж половині закладів — на достатньому рівні. Найвищі оцінки — за напрямом «Управлінські процеси» (62% ЗЗСО). На високому та достатньому рівнях експерти оцінили напрям «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» 55% ЗЗСО. Натомість напрями «Освітнє середовище» та «Система оцінювання результатів навчання учнів» у більшості шкіл (60% ЗЗСО) оцінені на рівні, що вимагає покращення.

Рівні оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗЗСО за вимогами 2024 рікНа високому рівні напрями «Освітнє середовище» та «Система оцінювання результатів навчання учнів» оцінено лише в двох ЗЗСО (у Закарпатській та Івано-Франківській областях). На високому рівні педагогічну діяльність провадять у семи ЗЗСО (Дніпропетровської, Івано-Франківської, Львівської та Черкаської областей і м. Київ), управлінські процеси — у шести ЗЗСО (Закарпатської, Львівської, Одеської та Черкаської областей і м. Київ).

На низькому рівні управлінську діяльність оцінено в одному ЗЗСО (Чернігівської області). За іншими трьома напрямами низького рівня не виявлено в жодному ЗЗСО, де проведено інституційний аудит.

Напрям «Освітнє середовище закладу освіти»

Найвищі показники визначені за вимогою «Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації» (62% ЗЗСО експерти оцінили на високому й достатньому рівні).

Найбільш проблемні показники — за вимогою «Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору» (62% ЗЗСО оцінені експертами на рівні, що вимагає покращення, а високий рівень — лише у 2%).

Напрям «Система оцінювання результатів навчання учнів»

За цим напрямом маємо найнижчі показники: менше половини ЗЗСО за кожною із вимог оцінені на високому і достатньому рівні.

Вимога «Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень» у 3% ЗЗСО має низький рівень, а у 56% вимагає покращення.

У 59% ЗЗСО забезпечення вимоги «Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання» на рівні, що вимагає покращення, а в 4% — на низькому рівні.

Більше половини ЗЗСО потребують упровадження сучасних методів моніторингу результатів навчання учнів, зокрема й аналітики даних. Адже за вимогою «Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти» 54% ЗЗСО експерти оцінили на рівні, що вимагає покращення, а 4% — на низькому.

Напрям «Педагогічна діяльність педагогічних працівників»

Найвищі показники — за вимогою «Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їхніми батьками, працівниками закладу освіти»: у переважній більшості ЗЗСО (74%) визначено достатній рівень, а в 12% — високий.

Найнижчі показники — за вимогою «Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності»: більш як у половині ЗЗСО (55%) оцінено на рівні, що вимагає покращення (у двох ЗЗСО — на низькому рівні).

Напрям «Управлінські процеси закладу освіти»

Найвищі показники — за вимогами «Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм» (у 65% ЗЗСО визначено достатній рівень, а в 10% — високий) та «Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників» (у 72% ЗЗСО — достатній та високий рівень, проте 28% потребують покращення).

Найнижчі показники — за вимогою «Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань» (47% ЗЗСО оцінені експертами на рівні, що вимагає покращення, а 9% — на низькому рівні).

Прикметно також, що 46% ЗЗСО потребують вдосконалення організації освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою.

Рівні оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗЗСО за вимогами

(за результатами інституційних аудитів, проведених  у позаплановому порядку протягом 2024 року)

ВИМОГА РІВЕНЬ ОЦІНЮВАННЯ
Низький Вимагає покращення Достатній Високий
Напрям 1.
ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
1.1. Безпечне середовище 1% 64% 33% 2%
1.2. Освітнє середовище вільне від насильства 2% 36% 60% 2%
1.3. Інклюзивне, розвивальне середовище 3% 68% 27% 2%
Напрям 2.
СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ
2.1. Система оцінювання учнів 3% 56% 36% 5%
2.2. Моніторинг результатів навчання учнів 4% 54% 39% 3%
2.3. Само- та взаємооцінювання учнів 4% 59% 34% 3%
Напрям 3.
ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
3.1. Планування, формування компетентностей 1% 48% 47% 4%
3.2. Професійний розвиток учителів 2% 46% 40% 12%
3.3. Співпраця у закладі освіти 0% 14% 74% 12%
3.4. Діяльність на засадах академічної доброчесності 2% 55% 39% 4%
Напрям 4.
УПРАВЛІНСЬКІ ПРОЦЕСИ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
4.1. Стратегія розвитку, планування діяльності ЗО 9% 47% 38% 6%
4.2. Прозорість діяльності, формування довіри 2% 23% 65% 10%
4.3. Кадрова політика 1% 27% 60% 12%
4.4. Організація освітнього процесу 1% 45% 49% 5%
4.5. Реалізація політики академічної доброчесності 4% 36% 57% 3%

Інституційні аудити 2024 року: cильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти
Інституційні аудити 2024 року: cильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти
Розгляньмо узагальнені дані інституційних аудитів з увагою на сильні та слабкі сторони в освітній діяльності закладів загальної середньої освіти.

У 2024 році Державна служба якості освіти України та її територіальні органи провели 132 позапланових інституційних аудити у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) 19-ти областей та м. Київ.

Якість освітньої діяльності вивчалася за чотирма напрямами:

  • освітнє середовище закладу освіти;
  • система оцінювання результатів навчання учнів;
  • педагогічна діяльність педагогічних працівників;
  • управлінські процеси закладу освіти.

Педагогічні колективи можуть застосувати ці дані для вдосконалення якості освітнього та управлінського процесів у своїх закладах освіти. Частину проблемних питань можна розв’язати власними силами, а окремі — лише у співпраці з місцевими органами управління освітою та іншими зацікавленими сторонами.

Результати оцінювання за напрямами

У більшості ЗЗСО освітнє середовище й система оцінювання результатів навчання учнів потребують покращення, тоді як педагогічна діяльність та управлінські процеси в більш ніж половині закладів — на достатньому рівні. Найвищі оцінки — за напрямом «Управлінські процеси» (62% ЗЗСО). На високому та достатньому рівнях експерти оцінили напрям «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» 55% ЗЗСО. Натомість напрями «Освітнє середовище» та «Система оцінювання результатів навчання учнів» у більшості шкіл (60% ЗЗСО) оцінені на рівні, що вимагає покращення.

Рівні оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗЗСО за вимогами 2024 рікНа високому рівні напрями «Освітнє середовище» та «Система оцінювання результатів навчання учнів» оцінено лише в двох ЗЗСО (у Закарпатській та Івано-Франківській областях). На високому рівні педагогічну діяльність провадять у семи ЗЗСО (Дніпропетровської, Івано-Франківської, Львівської та Черкаської областей і м. Київ), управлінські процеси — у шести ЗЗСО (Закарпатської, Львівської, Одеської та Черкаської областей і м. Київ).

На низькому рівні управлінську діяльність оцінено в одному ЗЗСО (Чернігівської області). За іншими трьома напрямами низького рівня не виявлено в жодному ЗЗСО, де проведено інституційний аудит.

Напрям «Освітнє середовище закладу освіти»

Найвищі показники визначені за вимогою «Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації» (62% ЗЗСО експерти оцінили на високому й достатньому рівні).

Найбільш проблемні показники — за вимогою «Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору» (62% ЗЗСО оцінені експертами на рівні, що вимагає покращення, а високий рівень — лише у 2%).

Напрям «Система оцінювання результатів навчання учнів»

За цим напрямом маємо найнижчі показники: менше половини ЗЗСО за кожною із вимог оцінені на високому і достатньому рівні.

Вимога «Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень» у 3% ЗЗСО має низький рівень, а у 56% вимагає покращення.

У 59% ЗЗСО забезпечення вимоги «Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання» на рівні, що вимагає покращення, а в 4% — на низькому рівні.

Більше половини ЗЗСО потребують упровадження сучасних методів моніторингу результатів навчання учнів, зокрема й аналітики даних. Адже за вимогою «Застосування внутрішнього моніторингу, що передбачає систематичне відстеження та коригування результатів навчання кожного здобувача освіти» 54% ЗЗСО експерти оцінили на рівні, що вимагає покращення, а 4% — на низькому.

Напрям «Педагогічна діяльність педагогічних працівників»

Найвищі показники — за вимогою «Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їхніми батьками, працівниками закладу освіти»: у переважній більшості ЗЗСО (74%) визначено достатній рівень, а в 12% — високий.

Найнижчі показники — за вимогою «Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності»: більш як у половині ЗЗСО (55%) оцінено на рівні, що вимагає покращення (у двох ЗЗСО — на низькому рівні).

Напрям «Управлінські процеси закладу освіти»

Найвищі показники — за вимогами «Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм» (у 65% ЗЗСО визначено достатній рівень, а в 10% — високий) та «Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників» (у 72% ЗЗСО — достатній та високий рівень, проте 28% потребують покращення).

Найнижчі показники — за вимогою «Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань» (47% ЗЗСО оцінені експертами на рівні, що вимагає покращення, а 9% — на низькому рівні).

Прикметно також, що 46% ЗЗСО потребують вдосконалення організації освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі конструктивної співпраці учасників освітнього процесу, взаємодії закладу освіти з місцевою громадою.

Рівні оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗЗСО за вимогами

(за результатами інституційних аудитів, проведених  у позаплановому порядку протягом 2024 року)

ВИМОГА РІВЕНЬ ОЦІНЮВАННЯ
Низький Вимагає покращення Достатній Високий
Напрям 1.
ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
1.1. Безпечне середовище 1% 64% 33% 2%
1.2. Освітнє середовище вільне від насильства 2% 36% 60% 2%
1.3. Інклюзивне, розвивальне середовище 3% 68% 27% 2%
Напрям 2.
СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ УЧНІВ
2.1. Система оцінювання учнів 3% 56% 36% 5%
2.2. Моніторинг результатів навчання учнів 4% 54% 39% 3%
2.3. Само- та взаємооцінювання учнів 4% 59% 34% 3%
Напрям 3.
ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
3.1. Планування, формування компетентностей 1% 48% 47% 4%
3.2. Професійний розвиток учителів 2% 46% 40% 12%
3.3. Співпраця у закладі освіти 0% 14% 74% 12%
3.4. Діяльність на засадах академічної доброчесності 2% 55% 39% 4%
Напрям 4.
УПРАВЛІНСЬКІ ПРОЦЕСИ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
4.1. Стратегія розвитку, планування діяльності ЗО 9% 47% 38% 6%
4.2. Прозорість діяльності, формування довіри 2% 23% 65% 10%
4.3. Кадрова політика 1% 27% 60% 12%
4.4. Організація освітнього процесу 1% 45% 49% 5%
4.5. Реалізація політики академічної доброчесності 4% 36% 57% 3%