Індекс задоволеності якістю освіти — індикатор досягнення Цілей сталого розвитку

Освіта відіграє ключову роль у розвитку людського капіталу, сприяє соціальній мобільності та економічному зростанню. Проте ефективність освітньої системи неможливо оцінити лише через кількість випускників чи показники складання тестів. Важливим є також те, наскільки споживачі освітніх послуг — здобувачі освіти та педагогічні/науково-педагогічні працівники — задоволені організацією освітнього процесу.
Саме тому з 2020 року одним з пріоритетів моніторингових досліджень, що їх проводить Державна служба якості освіти України, стало визначення рівня задоволеності організацією освітнього процесу у закладах фахової передвищої та вищої освіти. А 2024 року цей показник включено до індикаторів досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) України до 2030 року (розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 № 1190-р).
Як вимірюють індекс задоволеності
Під час досліджень у сфері фахової передвищої та вищої освіти для оцінювання рівня задоволеності учасників освітнього процесу використано Американський індекс задоволеності клієнтів (American Customer Satisfaction Index, ACSI) — індекс, що широко застосовується у бізнесі та сфері послуг для оцінювання сприйняття споживачами якості товарів і послуг.
Методика передбачає аналіз відповідей респондентів на три запитання:
- Як ви оцінюєте рівень організації освітнього процесу у цьому навчальному році?
- Чи відповідає рівень організації освітнього процесу вашим очікуванням?
- Як ви оцінюєте рівень організації освітнього процесу порівняно з «ідеальним»?
Респонденти оцінюють якість організації навчання за 10-бальною шкалою, і після цього результати обробляються за спеціальною формулою для отримання підсумкового індексу задоволеності. Результати дослідження класифікують за рівнями:
Бал | Рівень задоволеності респондента |
0-54 |
|
55-59 |
|
60-64 |
|
65-74 |
|
75-79 |
|
80-84 |
|
85-100 |
|
Такий підхід дає змогу не лише фіксувати рівень задоволеності, а й виявляти проблемні зони, на які слід звернути увагу.
Результати дослідження є важливим інструментом для вдосконалення освітнього процесу. На їх основі вдається:
- виявляти слабкі місця в організації навчання та впроваджувати зміни задля їх усунення;
- підсилювати зворотний зв’язок між закладами освіти та учасниками освітнього процесу;
- оцінювати відповідність якості освіти міжнародним стандартам;
- сприяти розробленню освітньої політики, орієнтованої на реальні потреби здобувачів освіти.
Якісна освіта — це не лише академічні знання, а й комфортні умови для навчання, що відповідають очікуванням учасників освітнього процесу.
Який індекс задоволеності якістю освіти в Україні
Рівень задоволеності учасників освітнього процесу залишається в діапазоні 75-85 пунктів, що відповідає хорошим показникам за методологією ACSI.
Загальний тренд індексу задоволеності освітнім процесом показує стабільно високі значення, що підтверджує ефективність обраних підходів до організації навчання.
Згідно з ЦСР, цільове значення індикатора — індексу задоволеності учасників освітнього процесу закладів фахової передвищої, вищої освіти якістю освіти (в розрізі учасників освітнього процесу) — на 2030 рік має становити не менше 80 пунктів.
Загальні тенденції демонструють належне забезпечення потреб учасників освітнього процесу попри регіональні відмінності та війну. Основні виклики пов’язані з адаптацією закладів освіти до умов воєнного стану, проте регулярний моніторинг і зворотний зв’язок сприяють їх подоланню.
Позитивна динаміка свідчить про високу стійкість системи освіти та її здатність реагувати на виклики. Водночас вимірювання індексу задоволеності якістю освіти дає точні дані для ухвалення рішень задля підвищення ефективності освітнього процесу та забезпечення рівного доступу до якісної освіти.
Довідково:
Усього Цілі сталого розвитку налічують 17 напрямів, серед яких ціль 4 «Якісна освіта» відіграє ключову роль. ЦСР є важливим орієнтиром для стратегічного розвитку України до 2030 року та спрямовані на досягнення економічної, соціальної й екологічної рівноваги, забезпечення добробуту громадян і створення інклюзивного суспільства.

Освіта відіграє ключову роль у розвитку людського капіталу, сприяє соціальній мобільності та економічному зростанню. Проте ефективність освітньої системи неможливо оцінити лише через кількість випускників чи показники складання тестів. Важливим є також те, наскільки споживачі освітніх послуг — здобувачі освіти та педагогічні/науково-педагогічні працівники — задоволені організацією освітнього процесу.
Саме тому з 2020 року одним з пріоритетів моніторингових досліджень, що їх проводить Державна служба якості освіти України, стало визначення рівня задоволеності організацією освітнього процесу у закладах фахової передвищої та вищої освіти. А 2024 року цей показник включено до індикаторів досягнення Цілей сталого розвитку (ЦСР) України до 2030 року (розпорядження Кабінету Міністрів України від 29.11.2024 № 1190-р).
Як вимірюють індекс задоволеності
Під час досліджень у сфері фахової передвищої та вищої освіти для оцінювання рівня задоволеності учасників освітнього процесу використано Американський індекс задоволеності клієнтів (American Customer Satisfaction Index, ACSI) — індекс, що широко застосовується у бізнесі та сфері послуг для оцінювання сприйняття споживачами якості товарів і послуг.
Методика передбачає аналіз відповідей респондентів на три запитання:
- Як ви оцінюєте рівень організації освітнього процесу у цьому навчальному році?
- Чи відповідає рівень організації освітнього процесу вашим очікуванням?
- Як ви оцінюєте рівень організації освітнього процесу порівняно з «ідеальним»?
Респонденти оцінюють якість організації навчання за 10-бальною шкалою, і після цього результати обробляються за спеціальною формулою для отримання підсумкового індексу задоволеності. Результати дослідження класифікують за рівнями:
Бал | Рівень задоволеності респондента |
0-54 |
|
55-59 |
|
60-64 |
|
65-74 |
|
75-79 |
|
80-84 |
|
85-100 |
|
Такий підхід дає змогу не лише фіксувати рівень задоволеності, а й виявляти проблемні зони, на які слід звернути увагу.
Результати дослідження є важливим інструментом для вдосконалення освітнього процесу. На їх основі вдається:
- виявляти слабкі місця в організації навчання та впроваджувати зміни задля їх усунення;
- підсилювати зворотний зв’язок між закладами освіти та учасниками освітнього процесу;
- оцінювати відповідність якості освіти міжнародним стандартам;
- сприяти розробленню освітньої політики, орієнтованої на реальні потреби здобувачів освіти.
Якісна освіта — це не лише академічні знання, а й комфортні умови для навчання, що відповідають очікуванням учасників освітнього процесу.
Який індекс задоволеності якістю освіти в Україні
Рівень задоволеності учасників освітнього процесу залишається в діапазоні 75-85 пунктів, що відповідає хорошим показникам за методологією ACSI.
Загальний тренд індексу задоволеності освітнім процесом показує стабільно високі значення, що підтверджує ефективність обраних підходів до організації навчання.
Згідно з ЦСР, цільове значення індикатора — індексу задоволеності учасників освітнього процесу закладів фахової передвищої, вищої освіти якістю освіти (в розрізі учасників освітнього процесу) — на 2030 рік має становити не менше 80 пунктів.
Загальні тенденції демонструють належне забезпечення потреб учасників освітнього процесу попри регіональні відмінності та війну. Основні виклики пов’язані з адаптацією закладів освіти до умов воєнного стану, проте регулярний моніторинг і зворотний зв’язок сприяють їх подоланню.
Позитивна динаміка свідчить про високу стійкість системи освіти та її здатність реагувати на виклики. Водночас вимірювання індексу задоволеності якістю освіти дає точні дані для ухвалення рішень задля підвищення ефективності освітнього процесу та забезпечення рівного доступу до якісної освіти.
Довідково:
Усього Цілі сталого розвитку налічують 17 напрямів, серед яких ціль 4 «Якісна освіта» відіграє ключову роль. ЦСР є важливим орієнтиром для стратегічного розвитку України до 2030 року та спрямовані на досягнення економічної, соціальної й екологічної рівноваги, забезпечення добробуту громадян і створення інклюзивного суспільства.