• Головна /
  • Пресцентр /
  • Типові недоліки в діяльності місцевих органів управління освітою у 2024 році

Типові недоліки в діяльності місцевих органів управління освітою у 2024 році

Типові недоліки в діяльності місцевих органів управління освітою у 2024 році
Державна служба якості освіти України (далі — Служба) та її територіальні органи здійснюють аналіз діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти (за наявності) в частині, що стосується дотримання законодавства з питань освіти і забезпечення якості освіти на відповідній території, та надають їм відповідні висновки й рекомендації.

Протягом 2024 року Служба та її територіальні органи проаналізували діяльність 117 місцевих органів управління освітою (охоплено 21 область, окрім Донецької, Луганської та Херсонської і м. Київ). Відвідано 42 міські, 36 селищних та 35 сільських громад, а також 951 заклад освіти (549 — загальної середньої, 273 — дошкільної, 71 — позашкільної, 58 — професійної (професійно-технічної) освіти).

За результатами аналізів виокремлено основні проблемні питання в діяльності місцевих органів управління освітою та встановлено типові порушення й недоліки у сферах дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти.

Загальні упущення в діяльності місцевих органів управління освітою

  1. Нерівність доступу дітей у сільській місцевості до дошкільної та позашкільної освіти.
  2. Неоптимізована мережа закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), що забезпечують здобуття базової та профільної середньої освіти.
  3. Реорганізація ЗЗСО в сільській місцевості без процедури громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника.
  4. Формальність або відсутність стратегічних планів розвитку мережі закладів освіти в територіальних громадах.
  5. Відсутність бюджетного фінансування для підвищення кваліфікації педпрацівників.
  6. Відсутність ліцензій в окремих закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
  7. Необхідність узгодження типів, назв та змісту установчих документів ЗЗСО з вимогами законодавства.
  8. Відсутність інклюзивно-ресурсних центрів.
  9. Невідповідність окремих норм положень про структурні підрозділи ОМС у сфері освіти вимогам законодавства.
  10. Перевищення повноважень, зокрема в частині затвердження штатних розписів і тарифікаційних списків закладів освіти.

Недоліки й порушення у сфері дошкільної освіти

  1. Відсутність можливості реалізувати право на здобуття дошкільної освіти дітьми, які мешкають у сільській місцевості.
  2. Перевищення проєктної потужності міських закладів дошкільної освіти (ЗДО), черги на зарахування до них дітей.
  3. Перебування поза обов’язковою дошкільною освітою від 10% до 36% дітей старшого дошкільного віку (5-6 років) в окремих територіальних громадах.
  4. Комплектування груп ЗДО з порушенням вимог законодавства (перевищення нормативів, відсутність рішення засновника щодо встановлення меншої наповнюваності груп).
  5. Невжиття у разі прийняття рішення про простій ЗДО заходів для продовження здобуття освіти дітьми, які його відвідували.

Недоліки й порушення у сфері загальної середньої освіти

  1. Необхідність оптимізації мережі ЗЗСО територіальних громад (особливо у сільській місцевості).
  2. Унеможливлення профільного навчання в ліцеях у зв’язку з низькою наповнюваністю 10-11-х класів або ж наявністю лише одного класу (10-го чи 11-го).
  3. Ігнорування засновниками потреби у фінансуванні вибіркових освітніх компонентів (варіативної складової) навчальних планів.
  4. Неналежна організація підвезення учнів до місця навчання та у зворотному напрямку.
  5. Не забезпечено архітектурну доступність, особливо до других та вище поверхів у будівлях.
  6. Неналежна організація надання корекційно-розвиткових послуг (не фінансуються, не вводяться до штатного розпису посади вчителів-дефектологів там, де кількість годин дозволяє це робити).

Недоліки й порушення у сфері позашкільної освіти

  1. Недоступність позашкільної освіти у сільській місцевості.
  2. Низький рівень матеріально-технічного забезпечення та сучасного обладнання у закладах позашкільної освіти (ЗПО) не дає змоги задовольнити потреби здобувачів у технічному, природничому і науковому розвитку.
  3. Не забезпечено архітектурну доступність переважної більшості ЗПО.

Недоліки й порушення у сфері професійної (професійно-технічної) освіти

  1. Не оптимальна мережа закладів професійної (професійно-технічної) освіти (мала наповнюваність, дублювання професій у закладах, розташованих в одній місцевості).
  2. Фінансування підготовки робітничих кадрів із професій, що не є затребуваними на місцевому ринку праці.
  3. Не завершена передача з державної у комунальну власність закладів, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України.
  4. Провадження освітнього процесу за навчальними планами, що не затверджені обласним органом управління освітою та не відповідають чинним професійним стандартам.
  5. Відсутність належного кадрового забезпечення (особливо у закладах недержавної форми власності).
  6. Порушення в організації дистанційного навчання.
  7. Недотримання вимог під час проведення кваліфікаційної атестації здобувачів освіти (створення, затвердження складу та роботи державних кваліфікаційних комісій, видача документів державного зразка).
  8. Відсутність належних умов для проживання здобувачів освіти у більшості відвіданих гуртожитках (недотримання норм щодо площі для проживання, відсутність приміщень для самопідготовки, приготування їжі та постільної білизни, будівлі не відповідають умовам архітектурної доступності).
  9. Підвезення здобувачів освіти до місця навчання та у зворотному напрямку не здійснюється.
  10. Відсутність належного контролю за діяльністю закладів недержавної форми власності та закладів, що функціонують при установах кримінально-виконавчої системи.
  11. Необхідність узгодження штатних розписів та установчих документів багатьох закладів із вимогами законодавства.

За результатами аналізів надано висновки та рекомендації місцевим органам управління освітою, поінформовано очільників обласних державних адміністрацій, територіальних громад, Міністра освіти і науки України.

Типові недоліки в діяльності місцевих органів управління освітою у 2024 році
Типові недоліки в діяльності місцевих органів управління освітою у 2024 році
Державна служба якості освіти України (далі — Служба) та її територіальні органи здійснюють аналіз діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти (за наявності) в частині, що стосується дотримання законодавства з питань освіти і забезпечення якості освіти на відповідній території, та надають їм відповідні висновки й рекомендації.

Протягом 2024 року Служба та її територіальні органи проаналізували діяльність 117 місцевих органів управління освітою (охоплено 21 область, окрім Донецької, Луганської та Херсонської і м. Київ). Відвідано 42 міські, 36 селищних та 35 сільських громад, а також 951 заклад освіти (549 — загальної середньої, 273 — дошкільної, 71 — позашкільної, 58 — професійної (професійно-технічної) освіти).

За результатами аналізів виокремлено основні проблемні питання в діяльності місцевих органів управління освітою та встановлено типові порушення й недоліки у сферах дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти.

Загальні упущення в діяльності місцевих органів управління освітою

  1. Нерівність доступу дітей у сільській місцевості до дошкільної та позашкільної освіти.
  2. Неоптимізована мережа закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), що забезпечують здобуття базової та профільної середньої освіти.
  3. Реорганізація ЗЗСО в сільській місцевості без процедури громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника.
  4. Формальність або відсутність стратегічних планів розвитку мережі закладів освіти в територіальних громадах.
  5. Відсутність бюджетного фінансування для підвищення кваліфікації педпрацівників.
  6. Відсутність ліцензій в окремих закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
  7. Необхідність узгодження типів, назв та змісту установчих документів ЗЗСО з вимогами законодавства.
  8. Відсутність інклюзивно-ресурсних центрів.
  9. Невідповідність окремих норм положень про структурні підрозділи ОМС у сфері освіти вимогам законодавства.
  10. Перевищення повноважень, зокрема в частині затвердження штатних розписів і тарифікаційних списків закладів освіти.

Недоліки й порушення у сфері дошкільної освіти

  1. Відсутність можливості реалізувати право на здобуття дошкільної освіти дітьми, які мешкають у сільській місцевості.
  2. Перевищення проєктної потужності міських закладів дошкільної освіти (ЗДО), черги на зарахування до них дітей.
  3. Перебування поза обов’язковою дошкільною освітою від 10% до 36% дітей старшого дошкільного віку (5-6 років) в окремих територіальних громадах.
  4. Комплектування груп ЗДО з порушенням вимог законодавства (перевищення нормативів, відсутність рішення засновника щодо встановлення меншої наповнюваності груп).
  5. Невжиття у разі прийняття рішення про простій ЗДО заходів для продовження здобуття освіти дітьми, які його відвідували.

Недоліки й порушення у сфері загальної середньої освіти

  1. Необхідність оптимізації мережі ЗЗСО територіальних громад (особливо у сільській місцевості).
  2. Унеможливлення профільного навчання в ліцеях у зв’язку з низькою наповнюваністю 10-11-х класів або ж наявністю лише одного класу (10-го чи 11-го).
  3. Ігнорування засновниками потреби у фінансуванні вибіркових освітніх компонентів (варіативної складової) навчальних планів.
  4. Неналежна організація підвезення учнів до місця навчання та у зворотному напрямку.
  5. Не забезпечено архітектурну доступність, особливо до других та вище поверхів у будівлях.
  6. Неналежна організація надання корекційно-розвиткових послуг (не фінансуються, не вводяться до штатного розпису посади вчителів-дефектологів там, де кількість годин дозволяє це робити).

Недоліки й порушення у сфері позашкільної освіти

  1. Недоступність позашкільної освіти у сільській місцевості.
  2. Низький рівень матеріально-технічного забезпечення та сучасного обладнання у закладах позашкільної освіти (ЗПО) не дає змоги задовольнити потреби здобувачів у технічному, природничому і науковому розвитку.
  3. Не забезпечено архітектурну доступність переважної більшості ЗПО.

Недоліки й порушення у сфері професійної (професійно-технічної) освіти

  1. Не оптимальна мережа закладів професійної (професійно-технічної) освіти (мала наповнюваність, дублювання професій у закладах, розташованих в одній місцевості).
  2. Фінансування підготовки робітничих кадрів із професій, що не є затребуваними на місцевому ринку праці.
  3. Не завершена передача з державної у комунальну власність закладів, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України.
  4. Провадження освітнього процесу за навчальними планами, що не затверджені обласним органом управління освітою та не відповідають чинним професійним стандартам.
  5. Відсутність належного кадрового забезпечення (особливо у закладах недержавної форми власності).
  6. Порушення в організації дистанційного навчання.
  7. Недотримання вимог під час проведення кваліфікаційної атестації здобувачів освіти (створення, затвердження складу та роботи державних кваліфікаційних комісій, видача документів державного зразка).
  8. Відсутність належних умов для проживання здобувачів освіти у більшості відвіданих гуртожитках (недотримання норм щодо площі для проживання, відсутність приміщень для самопідготовки, приготування їжі та постільної білизни, будівлі не відповідають умовам архітектурної доступності).
  9. Підвезення здобувачів освіти до місця навчання та у зворотному напрямку не здійснюється.
  10. Відсутність належного контролю за діяльністю закладів недержавної форми власності та закладів, що функціонують при установах кримінально-виконавчої системи.
  11. Необхідність узгодження штатних розписів та установчих документів багатьох закладів із вимогами законодавства.

За результатами аналізів надано висновки та рекомендації місцевим органам управління освітою, поінформовано очільників обласних державних адміністрацій, територіальних громад, Міністра освіти і науки України.

Перейти до вмісту