ЛІТКИ Інституційний аудитВідгук Ганни Самойленко-Граждан, директора Літківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. М. П. Стельмаха, про пілотний інституційний аудит / журнал «Практика управління закладом освіти» № 01/2020

Як виникла ідея провести у закладі інституційний аудит?

Пропозиція провести в листопаді в одній зі шкіл Броварщини пілотний інституційний аудит пролунала на серпневій конференції від Юрія Вергуна, директора департаменту інституційного аудиту Державної служби якості освіти України.

Ми з колективом прагнули дізнатися, на якому «рівні розвитку» перебуває наш заклад та як покращити його діяльність, досягнути ліпших результатів. Тому не зчулась, як з моїх вуст злетіло запитання:

— Чи можна розпочати аудит з нашої школи?

— А чому б і ні. Ми згодні провести перший пілотний інституційний аудит у школі с. Літки, — не забарився з відповіддю Юрій Вергун.

Мою ініціативу підтримала Людмила Чайка, начальник відділу освіти Броварської РДА.

Швидко промайнули два місяці навчального року. І 4 листопада експертна група з’явилася на порозі нашого закладу.

Із чого розпочався аудит?

Зі знайомства з експертами та спостерігачами, які завітали до нашої школи на чолі з директором департаменту інституційного аудиту Юрієм Вергуном. Їх було 18 осіб, серед них — представники з різних куточків України.

Члени експертної групи надали копію направлення про проведення інституційного аудиту та документи, які посвідчують їх особи. Після цього експерти вирушили знайомитися із закладом, його територією.

До початку роботи експертна група зібрала нас, батьків на нараду, на якій поінформувала про порядок проведення інституційного аудиту. Також у перший день аудиту експерти провели анкетування батьків учнів 2-х, 4-х і 8-х класів.

За якими напрямами оцінювали роботу школи?

Що оцінюватимуть під час інституційного аудитуРоботу школи оцінювали за чотирма напрямами:

  • освітнє середовище: наскільки безпечно та комфортно у школі, як організоване харчування, чи вистачає необхідного для навчання обладнання, кабінетів тощо;
  • оцінювання учнів: як вимірюються навчальні досягнення школярів, наскільки оцінювання прозоре та зрозуміле;
  • педагогічна діяльність: якість викладацької роботи, професійний розвиток педагогів, партнерство між вчителями, батьками та учнями;
  • управлінські процеси: наскільки рішення керівництва сприяють забезпеченню та постійному вдосконаленню освітньої діяльності, чи ефективна внутрішня система забезпечення якості освіти тощо.

Яку документацію закладу перевіряли?

Експерти перевірили всю документацію закладу освіти за останні два роки. Відкритість, прозорість процедури, доброзичливість, толерантність та компетентність освітніх експертів не лише розвіяли наші хвилювання. А ще переконали, що до нас завітали партнери, які допоможуть упорядкувати роботу з документами, виявити помилки та виправити їх.

Як відбувалося спостереження за освітнім процесом?

Експерти спілкувалися з учнями й вчителями, відвідували їхні уроки. Члени експертної групи побували в усіх класних кімнатах закладу, а також їдальні, спортивній залі, ігровій кімнаті.

Про що експерти спілкувалися з педагогами?

У першу чергу про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Цікавилися, як педагоги їх розробляли, чи користувалися рекомендаціями МОН, наскільки оцінювання є прозорим та зрозумілим.

Експерти, які оцінювали педагогічну діяльність, були не лише спостерігачами, а й коучами для вчителів, уроки яких відвідали.

Чи готували Ви звіти, документи до та після інституційного аудиту?

Жодних звітів ми не готували ні до, ні після аудиту. Єдиний документ, який ми заповнили — це опитувальний аркуш для попереднього оцінювання (самооцінювання) діяльності закладу освіти. Ми надали його голові експертної групи у перший день її роботи в закладі освіти.

Решту документів складала експертна група.

Чи потрібні такі аудити школі?

Змінити напрямок вітру ми не в силі. Але ми можемо змінити свої дії, бачення, щоб стати «вчителем № 1», «школою № 1». До таких висновків нас підштовхнув саме інституційний аудит. Ми зрозуміли, що лише виявивши зони розвитку та працюючи над ними, зможемо розвиватися.

Саме у період інституційного аудиту наш заклад освіти підтвердив свою готовність до змін. Адже експерти, реформатори освітньої системи, дають нам зелене світло на тернистому шляху до Нової Української Школи.

Як стати успішним закладом? Чого прагнете досягти в майбутньому?

Пілотний аудит — це великий досвід. Ми першими прийняли виклик, перші робимо висновки, навчаємося на помилках. Ми побачили наші і сильні, і слабкі сторони. Це — поштовх іти вперед, змінювати якість освіти у нашій школі зокрема та країні загалом.

Ми побачили нове обличчя нашої школи, зрозумівши, що саме ми, вчительство, створюємо освітній простір для здобувачів освіти.

Приємні слова про учнів нашої школи, вчителів, які почули від експертів, ми сприймаємо як підтвердження того, що йдемо правильним шляхом.

Довідково:

Перший пілотний інституційний аудит тривав у Літківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів ім. М. П. Стельмаха з 4 до 8 листопада 2019 року  за результатами складено висновок і рекомендації.

 
   

 

Гаряча лінія Державної служби якості освіти України: (044) 236-33-29
Деякі розділи сайту працюють у тестовому режимі.

Весь контент доступний за ліцензією Creative Commons Attribution 4.0 International license, якщо не зазначено інше